Gå til innhold
Arkivverket

[#2492] Ole Olsen Wang fra Inderøy/Vågen/Loppa/Øksfjord


Gjest Vivian Linnerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg fant ikke Eidis Torelvsen død i de innskannede dødslistene for Hadsel fra 1820-1822. Så han er nok død en gang mellom 1801 og 1820.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Per Helge Seglsten

Vivian: Klarer du å finne ut når Ole Olsen og Berit Ingebrichtsdatter gifter seg? De har jo en sønn på 12 år i 1801, så det er vel helst før 1789, men jeg klarer ikke å finne dem i kirkebøkene for Inderøy. Klarer du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian W.Linnerud

Ang. Hadsel så titter jeg litt i blant, har ennå ikke funnet noen vielse, tror ikke de er viet der, men skal sjekke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Og kikker du i spalten til venstre for vielsen, så finner du trolovelsen deres, og der ser det vel ut som om Ole er fra Vang, mens Berit er fra Værran? Og var det ikke en Ole Olsen som forlot Inderøy 17 år gammel med (Revdal i) Værran som reisemål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian W.Linnerud

Stemmer!Når det gjelder Berits fødsel så har jeg ikke funnet noen i Ytterøy som passer, men derimot i Inderøy 1760[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=16417>http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=16417 side 141Vi er da tilbake på Vang!Berits foreldre: Ingebrigt Olsen f.ca.1723,d.1797 Anne Olsd. Vang, d. før 1775Disse viet Inderøy 09.01.1759en mulig Ole f. 1753 på Vikan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Hadde, ja. Jeg har akkurat gitt mikrofilmene til Mette Værnes, som holder på med å skrive av skiftene. Men det må vel la seg gjøre å få til et lite oppslag, om det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Men om Berit var fra Verran, er det jo ikke rart at fødselen hennes finnes under Inderøy, ettersom Verran jo var et anneks under Inderøy. Om jeg har forstått det rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

En liten rettelse til Per Helges innlegg (83)... Jeg holder nok ikke på med å skrive av skiftene, det får foreløpig holde med skifteregisterne for den perioden som er filma (1689-1871), i tillegg til at jeg plukker ut familieopplysninger i de forskjellige skiftene som gjelder for samme periode etter avdøde fra Ytterøy, Mosvik, Verran og etterhvert også Inderøy :))... Vi får eventuelt se hva det blir tid og anledning til å kilderegistrere seinere :)).....Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Nei, der misforstod jeg deg nok litt. Å dataregistrere alle skiftene vil jo også være litt av en jobb for en person. I DIS-Salten har jo mange personer jobbet lenge med å dataregistrere et lignende materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Vivian W.Linnerud

Edias Torlevsen av Waagens Menighed , trolovet og ægteviet, 29. okt 1794, til pigen Karen Malene Hansd. Morfiorden,spons.Peder Esaiasen Strønstad og Anders Larsen Sommerhus. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?uid=41075&urnread_imagesize=full&show=103#toppen>LenkeEdias bor på Budalen da han står som fadder i 1798, og siste spor etter han er 'ny sønn' Hans f.1801 Budal, døpt og jordet 07.juni samme år. Lenkefinner ingen andre barnefødsler enn Petronilles og Hans', ikke 2.vielse og ingen begravelser (utenom i 1801). Kan de ha oppsøkt en annen menighet? F.eks Vågan? For meg så ser det ut som det er like enkelt å komme seg til Vågan/Svolvær som til Hadsel? og i og med at det ser ut som Edias kommer fra Vågan.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian W.Linnerud

Har gått igjennom døpte i Hadsel 1758-1762 enda en gang, men finner ikke Edias døpt der, heller ikke noen andre barn med en Torlev som far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Skifte etter enke Rebecha Andersdatter, Leknes i 1805. Arvinger: Peder Ediassen, sønnesønn, Christopher Ediassen, sønnesønn, Hans Ediassen, sønnesønn, Petronella Ediasdatter, sønnedatter. Kan det være henne dere er på jakt etter? Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det ser jammen ut til å være vår Petronelles farmor! Men da skiftet etter barnas mor gjøres opp i 1832 er det en Arnt Edisen med blant arvingene. Jeg ser ikke han i ungeflokken her, men han må jo være født ettersom faren han arver, tydeligvis er død før 1805. Jeg tror vi må be statsarkivet i Trondheim om kopier av disse to skiftene for å se om det finnes flere detaljer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.