Gå til innhold
Arkivverket

[#2494] Qvindberg - med Z???


Gjest Else B. Rustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Else B. Rustad

Mens jeg lette etter opplysninger om en av de gamle anene mine, gikk jeg inn på folketellingen for 1801 for å finne ham igjen der. Jens Qvindberg het han, og var bosatt i Stavern. Jeg VISSTE han var der, for det har jeg sett tidligere, men nå så det ut til at han var forsvunnet helt! Jeg forsøkte alle tenkelige stavemåter på etternavnet - men nei, han var og ble borte. Endelig lyktes det meg å finne ham - da var han plutselig blitt til "Zvendberg"!!! Hvordan dette har gått til, vet ikke jeg, men moralen er at man aldri må gi opp å lete. Når alle mulige kombinasjoner er utprøvet, går man løs på de umulige!! Det kunne jo hende at dette var et problem også for andre, hvis slektninger hadde navn som begynner på "Q"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkil  Lier

Ser at du har lett etter Jens Qvindberg i Staværn, og lurer på om du har opplysninger om hans etterkommere? Han var født 1761 i Larvik som sønn av seilmaker og borger Wilhelm Blom og Anne Magdalene Jensdatter Qvindberg. Wilhelm Blom(1728-1767) var igjen sønn av kjøpmann og konsumpsjonsforvalter Lars Alexandersøn Blom(1699-1768)og hustru Karen Pedersdatter Lodberg. Har en mengde opplysninger om denne familien, så om det skulle være av interesse kontakt meg på email torki-l@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad,

Hei, Torkil Takk skal du ha for opplysningene! Ja, jeg vet nok noe om etterkommerne hans, jeg er selv en av dem! Lars A. Blom var min tippoldefars tippoldefar (om jeg har tellet generasjonene riktig, og det tror jeg!) Fremdeles mangler jeg opplysninger, og kontakter deg på mailadr. din, når jeg bare får sortert spørsmålene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkil Lier

Hallo Else! Selv er jeg etterkommer etter Lars Bloms halvbror, skreddermester i Larvik Christen Corneliussen Kruuse(1710-1793),som var min 5xtippoldefar,og hvis sønn var Michael Kruuse(1739-1801),skipskaptein og borger til Skien, bosatt på 0sebakken pr.Porsgrunn. Lars Blom og Christen Kruuses mor var den driftige "selgekone" Catharina Christensdatter(o.1677-e.1752),gift henholdsvis med 1.Alexander Blom, 2. med båtsmann Cornelius(Kruuse)Torchilsen, 3.med seilmaker Hans Nielsen og 4.i 1720 med garvermester Andreas Casparsen Zeier. Gleder meg til muligens å kunne besvare dine spørsmål,og selv komme med noen. Mvh.Torkil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.