Gå til innhold
Arkivverket

[#2496] Johan Christian Stiegler, 1752-1814, Bergen


Gjest Torild Simonsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torild Simonsen

Jeg søker opplysninger om hans liv i Bergen og hans forfedre. Jeg har ikke dok. opplysning om at han var født i København. Dette er opplysningene om han i FT1801: Lenke I andre kilder er han nevnt ved navn Johan Sebastian S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Ser i døde i Bergen St.J Johan Sebastian Stiegler M 60 år Glasmager adr. 11-13, død apr. 20. gravlagd Apr. 28 1814.Undersøkelseskommisjonen 1804-1805 Bergen: Abraham Holtermann Stigler fødested Bergen Nye at "Faderen Borger fra 11/3 1784". Kanskje du kan finne ut noe i Borgerbok for Bergen hvis en slik eksisterer fra dette året om hvor han er født.Kan ikke se han viet i Bergen hverken 1. eller 2. ekteskap. 1. konen het antagelig Christina Rye. De hadde i hvertfall 2 barn: 1787, Henriche Bergithe NK og 1788 Jørgen Christian Rye NK. Med hustru nummer to, Barbara Sophie Holterman hadde han 1794 Abraham Holterman NK og 1796 Jacob Holterman DK. I folketellingen fra 1801 bor de i Bergen 11. Rode 13.Håper det er rett familie. Kabskje du vet dette allerede. Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Johan Sebastian Stiglers første kone Christine/Christina Rue er innført som begravet den 14. november 1789 i Nykirken. "Johan Stigler, Glarmesters kone". Hun er da oppført å være 35 år.Johan Sebastian Stigler og hans andre kone, Barbra Sophia Rue, fikk ekteskapsløyve den 25. februar 1791 pga. EF dvs. ekteskap i forbudne ledd.Jeg har ikke funnet dem gift, men de mistet et barn som ble begravet 31. august 1792 i Nykirken. mvh Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torild Simonsen

Hans to koner Christine og Barbra Sophie var søstre. Måtte en altså ha løyve for å gifte seg med sin avdøde kones søster? Jeg tror jeg har funnet allt som er reg. og lagt ut på nettet om Johan Sebastian Stiegler og hans etterfølgere. Det står i ft 1801 at han er representant og jeg tolker det som han var med i styre og stell av noe slag (datidens kommunestyre kanskje) og at han derfor kan være nevnt også i andre forbindelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.