Gå til innhold
Arkivverket

[#2497] Sivert Petter Bruun og Marthe Cathrine Knutsdatter


Gjest Sissil Bruun Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg har lenge lett forgjeves etter snekkermester Sivert Petter Bruun, som gifter seg med Marthe Cathrine Knutsdatter 08.11.1810 i Skien. Sivert Petter finner jeg overhodet ikke i 1801-tellingen, og heller ikke blant innflyttede i Skien.Jeg finner Marthe Cathrine Knutsdatter i Skien i 1801 hos fosterforeldre smed Michael Olsen og hans kone Ingeborg Kristine. En annen pike bor hos fosterforeldrene 'mot betaling' - det kan dermed virke som om Marthe Cathrine er i familie. Fødselen til Marthe Cathrine finner jeg imidlertid ikke.Sivert Petter og Marthe Cathrine hadde følgende barn: Anne Mathea Christine Bruun f. 02.12.1811 Marie Beate Bruun f. 25.09.1813 d. 16.06.1815 Maria Beata Bruun f. 16.06.1816Er det noen som har registrert noen av disse i resten av landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du finn ein Sivert Peder Bruun i Bergen 1801, men han er då, etter tellinga, berre 6 år, men...Han er ikkje med i 1803-05, ser ikkje ut til å vere fødd i Bergen og heller ikkje død der før 1815.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Takk skal du ha! Selv om han virker litt ung, kan det være verdt å undersøke videre - alderen KAN jo være feil.Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Torkil  Lier

Hei,Marthe Cathrine Knudsdatter og broren Niels Michael døpes i Skien 11.apr.1789. Foreldrene er Knud Michelsen gift 13.nov.1789 med Anne Cathrine Nielsdatter Korning dpt.Skien 27.aug.1762 i Skien. Hun er datter av snekker Niels Madsen Korning(ca.1725-1789)og hustru Maren Hartvigsdatter(1733-1791). Sistnevnte datter av snekker Hartvig Larsen og Margrethe Jacobsdatter(ca.1701-1764),søster av den bekjente byggmesteri Skien John acobsen. Disse var igjen barn av snekkermester Jacob Vetlesen(ca.1672-1741)og 1.hustru Maren Aslachsdatter(skifte 1718). Maria Beata Bruun f.1816 giftet seg 1840 med Christopher Larsen.Har du flere opplysninger om dem? Anne Mathea Christine Bruun ble gift i Larvik 1839 med Hans Svendsen og var 1865 bosatt som enke i Langestrand med 3 barn. Mvh.Torkil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Dette var morsomt! Tenk å få svar etter 5 år!! Takk skal du ha!Mye av informasjonen hadde jeg allerede fått tak i, men byggmester John var ukjent. Jeg søkte etter informasjon på nettet og fant at slekten hadde snekret ned til våre dager. Det kan jeg skrive under på! Min oldefar var snekkermester med fabrikk, og min mors onkel var treskjærer. Han laget bl.a. en seng til meg med utskårne eventyr på 3 av sidene, et bord som står på skuldrene til et stort troll og mye annet. Både min mor og min bror skjærer i tre, men selv har jeg tilgode å slå inn en spiker uten at den blir skjev..:-)Jeg har informasjon om de fleste av Maria Beata og Christopher Larsens etterkommere. Christopher Larsen er født 18.01.1815 på Ås-eie i Ramnes. Foreldrene er Lars Fredriksen Rolighet/Grindbakken, f. ca. 1770, d. 24.10.1797 og Maria Olsdatter Biune f. 23.06.1776, fra Ramnes. Lars sine foreldre er Fredrik Larsen, (ca. 1719-1795) og Kirsti Olsdatter. Marias foreldre er Ole Jørgensen Bjune (ca. 1729-1803), sønn av Jørgen Tjøstelsen Bjune, og Olene Christophersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.