Gå til innhold
Arkivverket

[#2503] Meyer fra Trondheim


Gjest Gurli Holte Heimsbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Gurli Holte Heimsbakk

Har ei anemor som kom fra Trondheim og het Gjertrud Meyer . Hun var født 1758 og giftet seg med Christian Stabell som også kom fra Trondheimsområdet (1758-1828) De flyttet til Bergen. Om de giftet seg i Tr.heim eller Bergen vet jeg ikke Vet noen om hennes forfedre????MVH, Gurli:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Tor - Igjen har det kommet nytt med denne 1801 tellingen- men det er opphavet til Gjertrud jeg lurer på .Den ene datteren Else Elisabeth dro til Russland -noen aning om hvordan få info derfra??Takk. GHH:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Sandberg

I boken Slekten Stabel-Stabell ca 1200 til 1950, skrevet av A. St. Castberg i 1955, side 167 og utover står det:Christian Stabell, som ble født ca. 1758 i Trondhjem og døde 21.februar 1828. Han tok borgerskap som mesterskredder i Bergen. Som et kuriosum kan nevnes, at han som mannequin hadde en levende neger. Gift sammesteds 9.oktober 1792 med Gjertrud Meyer,døpt i Domkirken 13.januar 1771 og død 31.januar 1810. 7 barn:1) Birgithe Lorentze Stabell (15.07.1793-1839) 2) Fredrik Bernhard Stabell (22.06.1795-13.07.1833) 3) Elsebe Elisabeth Stabell (20.12.1796-1850) 4) Henrich Olaus Stabell (ca. 1799-19.05.1845), denne har en datter, Elisa Josefine Stabell, født i Bergen 21.juli 1833 og døde sammesteds, gift med arkitekt Ditlefsen fra Tyskland. Bodde i St. Petersburg. 1 sønn 5) Christiane Stabell født og død 1800 6) Anna Christiane Stabell, født 13.02.1805 7) Karen Meyer Stabell, født og død 1807Har lett etter andre personer i familien som har vært i Russland, men finner dessverre bare den ene som er nevnt over, men det står samtidig at hun er død i Bergen, så hun har jo kommet tilbake, derfor kan du jo se i emigrant/immigrant-registret under Bergen politikammer.Mvh Lars Sandberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Lars: Vet om denne boken, men var visst ikke til utlåns såvidt jeg husker - vet du om det er mulig og få kjøpt/lånt den noen steder???Denne fam. som var i Russland , tenkte kanskje at sønnen ble igjen der og mannen. Nå vet jeg når og hvor Gjertrud ble døpt og takk skal du ha - da finner jeg foreldrene også snart:)MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Lars Sandberg

Boken som vi snakker om, finnes på Statsarkivet i Trondheim og finnes sikkert på andre statsarkiv også. Jeg har ikke sett denne boken andre steder enn i Trondheim, men du kan jo høre på folkebibliotekene rundt omkring. Lykke tilMVH Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Lars!Den er på folkebiblioteket i Trondheim, men er ikke for utlån -noe som er veldig domt - siden jeg er interrisert i hele boken. Derfor lurte jeg på om den var og få kjøpe.Takk!!Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.