Gå til innhold
Arkivverket

[#2518] Johanne Elisabeth Jensdtr (1769-Bergen 1843)/Ole A


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Ovennevnte giftet seg 17.5.1789 i Bergen, men jeg har ikke funnet ut når (eller hvor) de ble født. Fødselsåret er ca-år og er anslått på grunnlag av hhv. Folketellingen i 1801 (da kona het bare Johanne)og Døde i Bergen 1668-1815 (StM, ref. 33538)for Ole Abelsen.I Bergen finner jeg ingen Ole med farsnavn Abel i passende alder, men det er en Ole, døpt 29.1.1749 med far Axel Olsen. Kan x og b forveksles på gotisk?Han er forresten Dixelmann og holder til ved Skiven. Hvilket yrke er dette og hvor er Skiven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dixelmann var så vidt eg veit ein som kontrollerte tønner og den slags - innenfor bødkeryrket. Eg meiner det er med i ordboka til DA, sjå under "Info". Skiven er attmed Bergens Katedralskule - framhald av Heggebakken oppover fjellsida, altså på sørsida av skulen. Det har namnet sitt etter ein skyteskive som ein gong stod oppi der, sjå Bergen byleksikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Om du ser på ekteskapet til OA og JEJ, så vil du sjå at han er parykkmaker og enkjemann. Går du inn på OA som farsnamn under døypte, vil du finne at den same parykkmakar er far til mange born også i eit tidlegare ekteskap med Anna Marie Marcusdtr. Om du finn hennar ekteskap, vil du sjå at han då ikkje skriv seg for Abelsen, men for Albertsen. Og leiter du på Albert som farsførenamn, vil du finne ein som er far til ein son Ole i 1744. Eg trur det er han du jaktar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hun døde 6.6.1843 som Johanne Cambel da hun var 73 2:3 år i hus nr 38 i 22. rode ifølge "Gravlagde i Bergen 1816-1880" Korskirken ref 24984 42.Campbell var hennes tredje mann og hennes første barn av første ekteskap tok navnet Anne Johanne Kambel. Dette var det eneste barnet som vokste oppi det ekteskapet. De 10 andre døde etter sigende som spebarn! Jeg har bare registrert 5 av disse som døpt fra 1792 til 1798, og ingen av disse kan jeg finne registrert som døde, men de bodde ikke hjemme i 1801.Takk for all nyttig informasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.