Gå til innhold
Arkivverket

[#2521] Reisendefamilien Bykle


Gjest Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Marius Hellerud

For noen år siden kom jeg gjennom min tippoldefar Karl Syversen, Aservigen (f. 1859 i Eidsberg, d. 1939 i Askim) sin andre kone i Agnes i berøring med reisendefamilien Bykle. Jeg har siden hatt gleden av å forske i og også finne en hel del om denne slektskretsen, men skulle gjerne hatt mer. Nedenfor gjenngis kjernedataene om HOVEDGRENEN av Bykle-familien. Håper at noen kjenner igjen personene og tar kontakt. Utover dette har jeg til dels også opplysninger om etterkommere av flere av Jeremias Samuelsen Bykles søsken. Også informasjon om disse, ”Loa-familien” med mer er av stor interesse!SAMUEL GJERMUNDSEN BYKLE (f. c.1792, d. 1847 Hornnes sokn, Evje). Hans kone het KIRSTI OLS-DATTER (f. c.1802, d. 1850 i Høyland sokn). Paret skal ha hatt tretten barn, men kjenner kun et fåtall: 1. GJERMUND (f. ca. 1820). 2. ANNE CHRISTINE (f. ca.1822). 3. OLE. 4. THORBJØRN (f. 1829). 5. JEREMIAS (f. 1834) og 6. SAMUEL (f. 1836).5. JEREMIAS SAMUELSEN BYKLE (f. 1834 i Vegusdal sokn i Evje, d. 1902 på Gravereie i Høyland sokn). Reist blant annet sammen med STINE JOHANNE ALBRIGTSDATTER (f. 1832 i Kvam, daværende Vikør prestegjeld). Datter av omstreifer Johan Albrigt Johannesen (f. i Skude-neshavn (?) ) og Berthe Kirstine Christensdatter Boraas fra Østre Moland prestegjeld. Hun gikk under navnet ”Berthe Tambur”. Jeremias kom senere til Høyland sokn ved Sandnes, ble gift med Anna Jonasdotter Oddsen (f. 03.apr.1842 i Fister sokn) og fikk med henne sønnen JEREMIAS JEREMIASEN BYKLE (f. 1887, d. 1951). Jeremias hadde ellers flere barn, men kjenner kun til en datter:SAMUELINE (LINA) BERTINE JEREMIASDATTER (f. 1859 (oppgir selv som oftest 1862 i Luster) i Iveland sokn, Evje, d. 1940 i Mölndal församling). I 1877 fikk Lina sønnen Oluf Johan med blikkenslager og omstreifer OLE OLSEN (f. 1849). Det opplyses at det er begges andre leiermål. og trolig har de hatt et barn sammen tidligere. Lina ble senere gift første gang med LUDVIG (LOA-LUDVIG) LARSEN (f. 26.mai.1854 på Fæmunden i Elverum, d. 15.jun.1897 på Grünerløkka politistasjon, Oslo). Sønn av Anne Marie Christiansdatter og Lars (Petersen) Larsen. Anne Marie var datter av det meget kjente omstreiferparet CHRISTIAN FREDRIKSEN og JOHANNE LOVISE GLAD. Lina ble gift andre gang med KARL EINAR INGEBRETSEN (f. 1874 i Grønland menighet, Oslo, d. 1932 i Öckerö församling). Lina skal ha hatt tretten barn med tre menn. Vet om følgende tretten:1. ”BARN” (f. ca. 1875). 2. OLUF JOHAN OLSEN (f. 1877 i Vik prestegjeld). 3. WILHELM MAGNUS LARSEN VIK (VINK) (f. 1879 på Vikøren i Vik sokn og prestegjeld). 4. KRISTINE WILHELMINE LOVISE MARIE LARSEN (f. 1882 i Lesja, d. 1939 i Göteborg). 5. LAURITS LARSEN (f. 1884 i Elverum). 6. KARL ALEXANDER VALDEMAR LARSEN (f. 1887 i Hovin sokn, Ullensaker). 7. LUDVIG SVERRE JOHAN MAGNUS LARSEN (f.1889 i Eidsvoll, d. 1891 i Oslo Hospital menighet). 8. KARL EINAR PAUL BERNHARD INGEBRETSEN (CARL ANDERSEN) (f. 1892 i Oslo Hospital menighet, d. 1977 i Seattle, U.S.A.). 9. JENNY PAULINE INGEBRETSEN (f. 1893 i Oslo, d. 1968 i Öckerö församling). 10. STINE JEREMINE AGNES LEONARDA INGEBRETSEN (f. 1895 i Høyland sokn, d. 1972. Til blant annet Askim i Østfold). 11. LUDVIG ALEXANDER INGEBRETSEN (f. 1897 på Stjernøy i Nedstrand). 12. BERGLIOT PAULINE INGEBRETSEN (f. 1899 i Kampen menighet, Oslo. Til Horten). 13. ALIDA WILHELMA LEONARDA FRANZISKA INGEBRETSEN (f. 1902 i Vålerenga menighet, Oslo, d. 1983 i Skien).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Ingjerd van Bruggen

Har du sjekket folketellingene for Oslo i begynnelsen av 1900-tallet? På Oslo Byarkiv har dem for hvert eneste år etter 1905... Her var det mye rart.... Hilsen Ingjerd :-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marius.Jeg har en del løse tråder av omstreiferfolk som jeg gjerne ønsker å finne ut mer av. Både min mann og jeg er av omstreiferfolket. Har du en E-mail jeg kan nå deg på. Mvh. Monika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Monika! Min e-mailadresse er mariushellerud@yahoo.com Takk også til Ingjerd for tipset. Jeg har faktisk värt på Oslo Byarkiv flere ganger. Problemet er imidlertid at mange av personene mine forsvinner fra Oslo Adressebok nettopp på denne tiden og da er det ikke så godt å finne dem igjen i det kommunale folketellingsmaterialet heller. I alle fall ikke når man leter bakenfra og fremover. Mvh. Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.