Gå til innhold
Arkivverket

[#2522] Jørgen Thormøhlen (Hamburg 1640-København 1708)/Gi


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Ovennevnte Thormøhlen var jo i sinn tid en stor mann i Bergen. Men hvor finner jeg mer om hans forfedre? Jeg kan heller ikkke finne hans ekteskap med Giertrud eller hans barn i Digitalarkivet, selv om jeg har noen fra annet hold.Nå er nok arkivene fra den tid ikke så gode og kanskje ufullstendige? F.eks. kan jeg jo lure på om følgende i 'Døypte i Bergen 1668-1815' er 'min' Jørgens barn - i tilfelle han ikke kalte seg Thormøhlen da:37376: Giertrud f. 1672 med far Jøregen Thomesøn 37921: Jørgen f. 1676 med far Jørgen Pedersøn eller 596: Jørgen med far Jørgen, gullsmed (men det var vel ikke Thormøhlen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Anders Bj. Fossen har skrive bok om Jørgen Thor Møhlen. nett no synest det som om alle biblioteksystem er nede, så eg kan ikkje gje deg nøyaktig referanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Øystein D. Stiansen

I en artikkel om reperbanene i Sandviken, Bergen, er også Thormøhlen nevnt. Omtalen er ikke stor, og det er kanskje ikke noe nytt der, men dersom du vil lete dette opp, finnes den i :Bergens Historiske Forening, Skrifter, 1999,side 170 i en artikkel av Christopher Harris (bl.a. side 170). Harris henviser dog til Fossens arbeid, så verdien er kanskje ikke så stor?mvh Øystein D. Stiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest knut fasting

Det finnes en Thormøhlen-slekt i indre Hardanger, etterkommerne etter Friderich Amandus Thormøhlen, 1677-1733.Har Friderich Amandus noen kjent tilknytning til Jørgen i Bergen (bror?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Det må nok i tilfelle være en sønn, med den fødselsdatoen. Men han hadde visst bare en sønn, også kalt Jørgen, født 1683 i Bergen. Jeg har også 6 døtre.Jørgen den eldste hadde visstnok også en bror, Hinrich, død 1686, og begravd i Mariakirken, Bergen. Men om han hadde etterkommere, vet jeg ikke.Vet du hvor Friderich Amandus er født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest knut fasting

Rundt 1700 lever en familie Thormöhlen i Sverige, jeg vet ikke hvor. Kjent for meg er:Lorentz T, død 1723, g.m. Maria Tham, 1660 - 1733, med datter Christina Maria, ca.1690 - 1737, g.m. Johan Adam Petersén, 1676 - 1740.Deres dattersønn Johan Adam Grill gifter seg med en Christina Maria Thormöhlen. Hennes foreldre er for meg ukjent, men hun er vel atter all sannsynlighet av samme Thormöhlen-familien.I samme tidsrom lever i Bergen en Jørgen Thormøhlen, født i Hamburg 1640, død i København 1708. Jørgen T. er en berømt handels-,industri- og finansmann i Bergen.I Hardanger lever så Joachim Thormøhlen, antakelig født noenlunde samtidig med Lorentz og Jørgen, med etterslekt i Ulvik/GranvinKan det være en forbindelse mellom Lorentz T. i Sverige og Jørgen og Joachim T. i Norge ?Er det noen som kjenner til bakgrunnen til disse Thormöjlen-slektene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Tore H Vigerust

Til utgangspunktet: en (vi) finner mere om Thor Møhlens forfedre i utenlandske arkiver, f eks i Hamburg. (Nei, ikke på internett.) Det som nå trengs, er flere som arbeider med originalt arkivmateriale. Idag er forholdet mellom dem som gjør nettopp dét, og dem som spør, som 1:100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.