Gå til innhold
Arkivverket

[#2530] Karen Maria Pedersdtr., f.1853 i Vardal


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Dette blir "et skudd i natta", men det kan jo hende at noen har sett noe.. ?Søker alle mulige opplysninger/hint om hvor nevnte Karen Maria Pedersdtr. ble av etterat hun reiste fra Vardal til Christiania i 1875. Hun er sålangt jeg har sett ikke å finne i FT1900.Foreldrene het Peder Christensen (Furuset), (f.1824) og Marthe Maria Magnusdtr. (f.1821).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjarne P.Nerby

Databasen min er nå i operasjon igjen etter å ha vært nede i mange uker.i) Jeg hadde "Karen Maria" liggende "på vent".Men jeg har ikke funnet ut mer enn du trolig selv vet: Iallefall:I 1865 bor hun sammen med foreldrene på "Furuset".Det er det seneste jeg har på henne.Har hun giftet seg før hun flyttet?I tilfelle ,hvor?ii)Ole Johansen Sogstad skal jeg se etter.Har funnet flere tidligere fra Sogtstad. Det er flere Nerbyer i området jeg har funnet før, da Sogstad var(og er) en av gårdene i nærheten av Nerby-gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

i) Så langt jeg kan se av kopien av (var det folketellinga Vardal 1875?) at Karen Pedersdatter var ugift da hun flyttet til Christiania samme år. En mulighet til å begrense tidsrommmet kan finnes i adresselister for Christiania, som etter hva jeg har forstått, går tilbake til ihvertfall 1890 (noen må korrigere meg hvis jeg tar feil). En mulighet kan også være at hun faktisk emigrerte en eller annen gang i perioden 1875-1900. Det skulle det være mulig å finne ut av når emigrantlistene for Christinia blir komplette.ii) Når det gjelder Ole Johansen Sogstad er siste spor jeg har da han og kona (Marthe Olsdatter, f. Stuvekeren i 1784), bodde på Stuvekeren i Biri som "inderster" da sønnen Christian ble døpt våren 1816. (Ole og Marthe giftet seg i Vardal). Foreldrene er imidlertid ikke å "se" da Christian Olsen ble konfirmert, tror det var i 1831. Han bodde da på Sogstad i Vardal.Takk for hjelpen så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

Jeg har nå lett etter både i) Karen Marie Pedersdatter igjen og ii)Ole Johansen Sogstada)Karen Marie greide jeg heller ikke nå å finne;jeg har forholdsvis komplette emigrasjonlister på området rundt Vardal og der finner jeg henne ikke.Det kan ikke utelukkes at hun har emigrert,men hun er ikke i de listene jeg har.ii)OJS finner jeg heller ikke.Jeg har også lett på manntallslister,skattelister etc,men han er ikke der.Det eneste jeg kan slå fast er at han ikke bor på Stuvekeren i 1855.Da bor det andre der. Jeg søkte også i en del døsfallslister jeg har,men jeg fant ingen av dem der heller.Desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

i) Opplysningen om at Karen Pedersdatter flyttet til Christiania i 1875 fikk jeg fra Eiktunet. Hvis hun har emigrert til USA senere, regner jeg med at hun da vil være oppført med Christiania som hjemsted.ii) Jeg regner med at jeg før eller siden kan klare å finne opplysninger som forteller noe om hvor Ole Johansen og kona ble av, men det må bli et forholdsvis langsiktig prosjekt. Ettersom han var maler (=husmaler) av yrke, regner jeg med at han må ha livnært seg med arbeid rundt i de fleste bygdene ved Mjøsa og kan være begravet nesten "hvorsomhelst". Det samme gjelder kona, Marthe Olsdatter. Men du må ha takk for innsatsen!Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.