Gå til innhold
Arkivverket

[#2532] Sofie Johannesdatter f. 1879, Tysnes


Gjest Helen Waardal
 Del

Recommended Posts

Gjest Helen Waardal

Sofie Johannesdatter f. 1879 var under 1900-telling bosatt på Dalsgaard, n, Tysnes. Hennes far var Mons Johannessen, Dalsgaard - Hvem var hennes mor - har hun etterkommere ? Takknemelig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Er du helt sikker på at Mons Johannesen var faren til Sofie?Listen i FT1900 for Dalsgaard i Tysnes innholder så mange merkverdigheter mhp. etternavn/patronym familietilhørighet og alder at jeg ville ha sjekket kirkeboken ganske grundig for å være sikker på hvem som var hvem (og hva). F.eks. er Sofie, som den eneste, oppført som FL (= fast losjerende (m/familietilhørighet?)). Hvis hun var Mons Johannesens datter burde hatt "Monsdatter" som etternavn/patronym og ikke "Johannesdatter" som tilsier at hennes far het Johannes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det finst ei etter måten ny og framifrå gards- og ættesoge for Tysnes. Den kan du låne gjennom ditt lokale bibliotek. Der vil eg tru du finn ut av problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HELEN WAARDAL

Takker så mye for svar og gode råd. Jeg er ganske ny i dette "gamet" så jeg er litt usikker på hvordan jeg går frem. Jeg har lånt gaards og attsoge for Tysnes og der står det: "Mons hadde datteren Marie f. 1874 med Marta Ibbesdatter. Marie vokste opp hos sin far. Mons fikk også et annet barn på den tiden". Jeg har vært på Statsarkivet og lett i bøkene der uten å komme videre. Har blitt fortalt at Mons fikk et barn ca.1874/75 og at dette barnet muligens het Sofie J. Men selfølgelig behøver ikke dette være riktig. Har jeg flere muligheter til å finne ut av dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Jeg vil tro at kirkebøkene for Tysnes vil gi deg det meste. Mikrofilmkopier låner du via ditt nærmeste bibliotek (jeg forutsetter at de også har utstyr for å lese mikrofilm). Det synes som om opplysninger om fødsel/dåp fra ca. 1873 og utover til 1885 kan avklare endel om opphavet til de ulike barna. Og i tillegg: Når giftet Mons Johannesen seg med Britanna Olsdatter? Hvis alderen i FT1900 er riktig, er hun da mor til noen av Mons' barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Waardal

Takker igjen for svar. Ante ikke at det fantes mikrofilm til utlån på biblioteket. Ettersom dette kan vise seg å være til god hjelp, skal jeg nok ta meg en tur. Her er i hvertfall det jeg vet om den godeste Mons Johannesson: Han giftet seg med Britana Olsdatter i 1874. De fikk barna Brita Marie Oline f. 1875, Johannes Olai f. 1877, Synneva Kristina Helene f. 1880 og Ovidia f. 1883. I tilegg hadde altså Mons datteren Maria f. 1874 med Marta + at "Mons fikk enda et barn til på denne tiden" (sitat fra gaards og ætsoga fra Tysnes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.