Gå til innhold
Arkivverket

[#2538] Madaringi ?


Gjest Vivian Linnerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Vivian Linnerud

Har støtt på navnet "Madaringi" som fødested. Det ligger kanskje i Sverige el. Finland. Har prøvd å finne ut hvor dette stedet er i dag, men uten resultat. Det heter kanskje noe annet nå? Hadde vært takknemlig hvis noen vet hvor dette stedet er og hva det eventuelt heter i dag.Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg har slått opp i Salmonsens leksikon, uten å finne noe som ligner. Da tror jeg knapt navnet finnes i virkeligheten. I hvilken sammenheng er navnet nevnt? Det kan nok lønne seg å sjekke originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian Linnerud

Det er når jeg søker med "mad" som fødested på RHD, at jeg får frem dette "stedet". Det er flere varianter av navnet , de fleste er beskrevet som beliggenhet i Sverige , men også noen i Finland . Det kan godt tenkes at "madda", men hva betyr da resten.Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

På ein av dei i 1875 på RHD står det jo kva det er: Eit sokn/prestegjeld i Torneå i Sverige, på grensa til Finland. Det var mange som dro derfra til nordre luten av Noreg i førre århundre. Sume hamna kring Hamarøy/Tysfjord, andre i indre Troms, nokre i Vest-Finnmark og andre kring Kirkenes - etter det eg veit frå tidlegare granskingar. Elles vil eg tru at staden heiter det same i dag - i ein eller annan variant. Om ordet er samisk, finsk eller svensk, veit eg ikkje. Men førestavinga "mad" skulle tyde på eit samisk/finsk opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian Linnerud

Sorry at jeg ikke så det med Torneå selv. Takk. Har funnet ut at det kan være et sted akkurat på grensen mellom Sverige og Finland (på svensk side) som heter Matarenki/Matarengi eller Övertorneå, der en ganske stor finsk minoritet holdt/holder til. Går ut i fra at jeg nå kan plassere "mitt Madaringi" !? Takk for innlegg.Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.