Gå til innhold
Arkivverket

[#2540] Johan Fredrik Schwabe, sokneprest i Rennebu


Gjest Håvard Ler
 Del

Recommended Posts

Gjest Håvard Ler

Ønsker opplysninger om Johan Fredrik Schwabe, f. 1809 i Ringsaker. Han var sokneprest bl.a. i Rennebu, hvor han også var ordfører. Han døde visstnok i 1902 i Trondheim. Er interessert i alle opplysninger som måtte finnes om ham, både forfedre og etterkommere. Kanskje noen vet om et bilde av ham også? Det finnes sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Har du sett på folketellingen 1900 for Trondheim? Der finner du Johan Fredr. Schwabe som pensionist i Nyveien 1. Han er f. 31.03.1809 i Ringsaker.Sammen med ham i Nyveien bor sønnen Haakon Colbjørnsen Schwabe, kontorist agenturforretn., født i Surendalen 29.11.1846, og døtrene Hanna Fredrikke og Hansine Jørgine, begge ugifte og f. henholdsvis 09.01.1848 i Surendalen og 29.10.1854 i Øxendalen. Pussig nok står Johan Fredr. oppført som gift, men noen kone er ikke nevnt. Men dette var kanskje kjent?MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Øystein Stiansen

Vet at det finnes en familie Scwabe-Hansen i Risør, med aner i Dypvåg sogn (Lyngør ved Tvedestrand). Om dette har noe med Johan Fr. Scwabe er uvisst, men det kunne kanskje være verdt å sjekke det?Se i (Sophus eller Daniel) Danielsen: "Dypvåg". Det er jo ikke umulig å ta en telefon til fam. Scwabe-Hansen i Risør heller?mvh Øystein Stiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
Gjest Trond Gellein Løkken

Hei HåvardHar du funnet noen opplysninger om Schwabe familien? Jeg har noen opplysninger som jeg har funnet om denne familien. Kontakt meg på mail: trondlokken(alfakrøll)gmail.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Pussig med den navnlikheten til mannen i 1865-tellingen i alle fall?Her er vel den rette mann med sønner i Trondheim i 1900?LenkeI samme by bor også en mulig sønn, Axel Jørgen f. 1844 Surendalen, med hustru Ulrike Eleonora og en datter hun oppgis å være fra Hitren.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kilder på Distreff nevner Johan Fredrik Schwabe f. 1809 Ringsaker, d.1902 Trondheim? g. med Margrethe Elisabeth Parelius f. 1812 Meldal Sør Trøndelag.Barn nevnt i forskjellige kilder der:Martin Fredrik f. 1843, SurnadalAxel Jørgen f. 1844, SurnadalHakon Colbjørnsen Schwabe f. 1846 SurnadalHanna Fredrikke f. 1848 SurnadalWenche Annesine? f. 1851 SurnadalHansine Georgine f. 1854 Øksendal?Ser av noen kilder på Distreff at det også er f. en navnebror til Johan Fr. Schwabe ca 1817.så det er muligens en slektning?Med forbehold om rett avskrifter. Dette kan forhåpentligvis sjekkes i kirkebøker?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte å nevne at i kilder på Dis-treff er nevnt foreldre til Johan Fr. Schwabe f. 1809 Ringsaker skulle være Jørgen Jørgensen og Anna Rasmusdatter Røhr, Hedmark.Sønnen til Johan Fr. Mathias Fredrik f. 1843, er oppgitt emigrert til USA.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Pussig nok finner jeg her på Røhr i Hedmark i 1801, denne familien Schwabe? LenkeSkulle nesten todd at dette var foreldre til senere soknepresten med samme navn?Det oppgitte foreldrepar til på Distreff nevner Jørgen Jørgensen og Anne Rasmusdatter RØHR , nettopp samme gårdsnavn. Hun skulle da muligens ha tilknytning til denne gården ? Kan hende ble sønnen oppkalt etter denne mannen i 1801 med samme navn?Merkelig?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her fant jeg faktisk dåpen til Johan Fredrik i Ringsaker født mars døpt april, Sågar en tvillingbror Jørgen. Se faddere fra gården med navn Schwabe, da ka det nok være oppkalling her etter gardeier på Røhr som jeg la lenke til i forrige innlegg.s. dåp nr. 3 /4 v.s. i kirkeboka: LenkeKan hende moren er samme Anne Rasmusdatter som er pike på gården og ugift i 1801? Bare en tanke, dette.Tror det må være den rette Johan Fredrik Schwabe som her ble døpt, da var han egentlig en Jørgensøn, om ikke det er noe mystisk her? ( Kan Jørgen Jørgensen ha påtatt seg et farskap?)Så mye kan være mulig?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her gifter Jørgen Jørgensen og pige Anne Rasmusdatter seg i Ringsaker nov. 1808, altså bare noen mnd. før tvillingene Johan Fredrik og Jørgen ble født: Lenke se v. s. kirkebok. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

her er en mulig kandidat til Jørgen Jørgensen. Han er i tjeneste på en gård her i 1801. LenkeFinner ingen passende Jørgen Jørgensen i Ringsaker i 1801?Forklaring på hvorfor sønnen senere kalles Schwabe og ikke Jørgensen er litt merkelig. Finner ingen fler Johan Fredrik f. på Ringsaker i 1809, så dette bør vel være den rette?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Pensjonist Johan Fredrik Schwabe, f- 1809 i Ringsaker, var gift 1840 i Surendalen med Marie Elisabeth Fyhn, f. 1810, dotter av sokneprest Fredrik Fyhn, som var son av skoginspektør Hans Jørgen Fyhn og kone Karen Magrete, f. Melingholt.Seinere sogneprest i Stjørdal/Beitstad. Han var g.m. Margrethe Colbjørnsen Parelius f. 1785. Dei døde i Surnadal 1856/1872. Sjå Svein Tore Dahl - prestar i Midt-Norge- Dottera Margrethe Elisabeth, f. 1810 og mannen Johan Fredrik budde eit tiår i Surnadal etter giftarmålet. 1865: Born: 1)Mathias Fredrik, f. 1843 i S.dal, ingeniør, 2)Axel Jørgen,f. 25/10. 1844,g. 1876 i Trondheim med Ulrikka Anna Eleonora Korff Brodtkorb, prestedotter frå Hitra, f. 1841. 3) Haakon Colbjørnsen, f. 24/11. 1846 i S. dal, 4) Hanna Fredrikka. f. 29/10.1848 i S. dal, 5) Maria Wenche Antonia, f. 1851 i S.dal, g. 1875 med Michael Simonsen f. 1846 på Havstein, Strinda, lærer og proprietær haugianer(av Grendahl- slekta frå Rennebu, Torvik, Utheim og Kristiansund) Hansine Georgine, f. 1854 i Øksendalen. (Karoline Margrethe Fyhn og Rasmus Brochhman Parelius, seinere sogneprest i Opdal hadde sonen Johan Colbjørnsen Fyhn Parelius, f. 1850 i Surendalen. Ho var søster av Nikoline Rosing, f. 1820 og Erasmine Parelius, f. 1823. Broren Hans Jørgen, f. 1813 vart gift med Henriette Barbara With.Den yngste søstera - Katherine Antonette Marselie, f. 1825 gift 1858 med lensmann og tollbetjent på Steinkjer, Ditlef Holmsen Gellein, f. 1829. (s. av Ole Gellein) Barn: Matias Fredrik, f. 10. mai 1859 i Surnadal..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nå skal jeg ikke blande meg for mye inn i en diskusjon vedr. personer utenfor mitt 'interesseområde', men et par opplysninger.Johan Friderich Jørgensen, senere Johan Friderich Jørgensen Schwabe, tok examen artium som privatist i Christiania og teaologisk embetseksamen fra universitetet der i 1837. Hvorfra han tok navnet Schwabe vet jeg ikke utover at han var født på Schwabes gård Røhr på Ringsaker. Hadde han vært en vært en 'Schwabe', kunne jeg i det minste fulgt en gren tilbake til Christianias tidligste historie.Han ble forøvrig gift 13.07.1842 (ikke 1840).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Til Gunn (innlegg 13): Der hvor 'normalt' forloverne skulle stå, er det anført: 'denne er mig Ej andmeldt'Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Helga Helmet

Min mor er født Erika Andrea Schwabe. Hun bodde en periode på Rjukan - senere Sandefjord hvor hun døde da jeg var liten (1954). Jeg vet veldig lite om hennes familiebakgrunn. Er det noen som kan bidra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Helga (19) Du bør lage eget tema på etterlysningen din, det vil da bli lettere for deg å få hjelp til det du søker etter: Når og hvor ble din mor født? Hva var hennes etternavn da hun døde? Vet du noen av navnene til din mors foreldre?Lykke til fra Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.