Gå til innhold
Arkivverket

[#2544] Tollev Iversen Udbye f.ca. 1765 Norge ev. Danmark?


Gjest Terje J. Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje J. Hanssen

Jeg formidler et spørsmål fra en eldre gransker og etterslektning i Lurøy som ikke er på nettet. Da det dessverre var oppgitt noen feil data i mitt tema nr 409 av i går, følger her en ny, korrigert versjon.Tollev Iversen Udbye f.ca. 1765 giftet seg i 1798 i Dønnes sogn, Nesna prestegjeld, Nordland med Anne Kristine Eliasdtr f.ca. 1772. Iver Tollevsen Udbye flyttet til Lurøy, Nordland og virket som kirkesanger og skolemester i Lurøy i perioden 1800-1804 til han døde.Spørsmålet er hvor Tollev og Anne kom fra? "Udbye" høres ut til å kunne være i Danmark eller? Alle tips om sted og eventuelle slektninger er av interesse og mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Aafløy

Prøv Trondheim. Der fins i alle fall noen i 1829 da organisten og komponisten Martin Andreas Udbye ble født. Hans foreldre kan selvsagt være utflyttet fra Dønnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje J. Hanssen

Takk for tipset! I tillegg har jeg listet ut alle "Udbye" i landet registrert på folketellingene, og det ble ganske mange og mer spredt enn jeg hadde forestillet meg. Vet noen om "Udbye" er et slekts/familienavn for en og samme slekt, eller om det er finnes flere "uavhengige" slekter som bærer/bar dette navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Michael Moum

Jeg søker også foreldrene til Tollew Iversen Udbye og h Anna Christina Eliasdatter.De ble trolovet 14. søndag etter pinse 1798. Forlovere var Hans Nicolai Jenssøn, Hov og Anders Olssøn Stavsengvigen.De giftet seg 4. søndag etter påske 1899 i Dønnes kirke.Tollew Iversen Udbye ble tilsatt som lærer og klokker i Lurøy i begynnelsen av året 1800. Siste gang han er nevnt er i 1804 og var da fadder til et barn i Sandvær. Døde antagelig like etterpå på sjøen. Hans dødsfall er ikke innført i kirkeboken. Anna Kirstina giftet seg året etter med Dønnes Christophersen.De fikk sønnen Iver Johan, døpt 24/12 1798. Hans faddere var Frøken Else Marie Coldevin (Dønnes Herregaard), Jomfru Kassie Hind, Jens Jørgen Sahl (Kobberdal), Krigsraad Hans Emahus Tønder Coldevin, Andreas Berg og Klokker Johannes Nodtler (Volden). Stor etterslekt.Sønnen Elias fikk de i 1801, konfirmert 8/6 1819. Hvor det ble av ham etter 1825 vites ikke. MvhMichael mmoum@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Komponisten Martin Andreas Udbye hadde etternavnet sitt fra Utbygrenda i Tynset. Se mer om komponisten på s.174 bind 2 i Tynset bygdebok. Hans foreldre var Ola Jonsson Utby 1786-25/11 1856 født på Hansæl vestre (93-3) (mer om slekta hans der) g.28/11 1816 m/Birgitte Øyen f.1784 fra Trondheim. Det var mange som kalte seg Utby (Udbye)i Tynset, jeg ville tro at noen dro nordover. Kanskje Tollev Iversen kom fra Tynset. Når det gjelder Anne Kristine Eliasd., skal det mye til at hun er født på Tynset, ettersom Elias-navnet, på Tynset, var et uhyre sjeldent navn den tid, om det i det hele tatt fantes noen med det navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.