Gå til innhold
Arkivverket

[#2545] Anders Knutsen ordfører Lurøy 1881-1885


Gjest Terje J. Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje J. Hanssen

Anders Knutsen kom til Lurøy, Nordland i 1876. Han kjøpte Hestmoen gård på Hestmannøy og var ordfører i Lurøy i perioden 1881-1885. I 1885 solgte han gården og flyttet fra Lurøy.Hvor kan Anders Knutsen ha kommet fra og flyttet til? Alle tips om sted og ev. slektninger mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje J. Hanssen

Takk for tipset Arnfinn! Jeg har videreformidlet det til Lurøy-fjæringen der forespørselen kom fra. Men jeg har mistanke om at denne boka kanskje allerede er studert.Det kan virke forunderlig om/at en slik opplysning ikke finnes dokumentert så sent inn i vår tid.Derfor er det interessant om noen kjenner til om noen med navnet Anders Knutsen kan ha vært utflyttet (til Lurøy) i perioden 1881-1885.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Kirkebøkene skal i følge oversikten på Riksarkivets sider inneholde oppføring av både inn- og utflyttede i angjeldende tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Jeg har sjøl sjekka boka jeg nevnte for deg, der står det ingenting om ordførere. I Årbok for Lurøy 1992 derimot, står det en lengre artikkel om alle ordførerne i kommunen. Det er bare det at når det gjelder denne personen så står det at ingen vet hvor han kom fra, og ingen vet hvor han dro! M.a.o., det fins ingen nedtegnelser om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje J. Hanssen

Ja, nettopp og derfor sendes spørsmålet igjen ut over det ganske land: Kjenner til om noen med navnet Anders Knutsen har vært utflyttet fra noe sted i perioden 1881-1885? Dernest vedkommende muligens kan ha flyttet til Lurøy og ha virket som ordfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje J. Hanssen

Jeg beklager trykkfeilene i innlegget ovenfor og gjentar derfor med korrektur:Ja, nettopp og derfor sendes spørsmålet igjen ut over det ganske land:Kjenner noen til personer med navnet Anders Knutsen som har vært utflyttet fra noe sted i landet i perioden 1881-1885? Dernest om vedkommende muligens kan ha flyttet til Lurøy i Nordland og ha virket som ordfører der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Geir Vatne

Kan det være Anders Knudsen som var husmand %Leilending% Fisker på Kjeildalshammer i Meløy (Rødøy) i 1875. Han var født ca. 1834 i Svanø sogn Kins pr.Gift med Pernelle Hansdatter. Sønn Steffen Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje J. Hanssen

Hei Geir, takk for tipset. Jeg har prøvd å rekke etter det sporet du antyder, uten at jeg har funnet noen avklaring eller bevis noen veier. Den Anders Knudsen du viser til, finnes også i FT-1865 i Rødøy/Meløy på bruket Kjeldal Indre som logerende skomager sammen med sin kone. I FT-1900 Meløy finnes de som føderådsfolk på bruket Hamar i Kjeldal. Iflg Meløy Gård og Grend var Anders Knutsen den første rydningsmann på bruket Solbakken i Kjeldal, var fra Svanøy i Sunnfjord og var skomaker av fag.Om denne Anders Knudsen kan ha greidd å oppnå "opprykk" til ordører i Lurøy i perioden 1881-85, stiller jeg meg noe tvilende til, jfr ordtaket "Skomaker bli ved din lest". Jeg har imidlertid ikke hatt anledning til å sjekke om det er registrert noen utflytting og innflytting tilbake på denne Anders Knudsen i Meløy kirkebøker for dette tidsrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.