Gå til innhold
Arkivverket

[#2550] Erland Hanssen og familie


Gjest Thor Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Andersen

Erland Hanssen og familie, Oddernes, Kristiansand: Etterkommere søkes.I Digitalarkivets FT 1900 står (i post 3748 etc) under 1012 Oddernes, Hamreheien , oppført bl.a.: 1. Jens Hanssen hf født 1841 i Tvedt prgj, L(indesnes) M(andal) 2. Thorborg Olsen hm født 1846 i Hægebostad prgj LM 3. Sofie Hanssen d født 1881 i Kr. sand S 4. Jensine Hanssen d født 1886 i Kr. sand S 5. Olga Hanssen d født 1889 i Kr. sand S 6. Erland Hanssen s født 1893 i Kr.S LMad nr 2: I ministralbok for Heggebostad(Hægebostad) kirke 1834 –64 står det at hun ble døpt TORBORG og var født 6. okt 1845 (som jeg mener er riktig).ad nr 6: Iflg Kristiansand domkirkebok for 1881 – 96 er ERLAND født 21. juli 1892 (som jeg også tror er riktig).Jeg tror at de eldste i familien (nr 1+2) ble begravet på Kristiansand kirkegård og det ble antagelig også nr 6 (Erland). Erland døde ung, men var antagelig gift og hadde visstnok en sønn som utdannet seg som ingeniør og bosatte seg i USA. Jeg søker etterkommere etter denne familien og spesielt etter ERLAND.Tilslutt: Det var en stor bybrann i Kr. sand S i 1892. Hva var datoen ? Var det også en bybrann litt tidligere - når ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I følge Store norske leksikon var det bybrannar i Kristiansand i 1734, 1859, 1880 og 1892, men det står ingen dato for når dei var i desse åra. I 1734 strauk halve bebyggelsen med, truleg òg Domkyrkja, men den største brannen var i 1892, då store delar av trehusbebyggelsen strauk med. Byen vart då bygd oppatt i mur og stod ferdig 1895.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.