Gå til innhold
Arkivverket

[#2554] Lars Andersen Mangerspladset, Manger


Gjest Jostein Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Søreide

Jeg søker opplysninger om Lars Andersen Mangerspladset (f.ca. 1810/1812) som var bosatt på Mangerspladset i Manger i 1865. I 1825-folketellingen oppgis han å være 15 år og 'tienestedræng' på 'Plaset', som vel må anses for å være det samme som Mangerspladset (?). Jeg har imidlertid problemer med å finne hans foreldre.I tillegg ønsker jeg opplysninger om hans kone, Malene Torbjørnsdatter, som i 1865-folketellingen oppgis å være fra Bergen. I kildene for Bergen finner jeg henne imidlertid ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det finst ei Marthe Malene Torbjørnsdatter fødd i Bergen 1004 1604 1827 DK utanfor ekteskap med far: Torbjørn Olsen og mor: Anna Gurine Andreasdatter, adresse 15-83.Det var svært vanleg på den tida at born fødd utanfor ekteskap, vart sendt ut av byen til oppfostring på gardane.Noko nærare enn nemnde Marthe Malene er det ikkje råd å kome, trur eg ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.