Gå til innhold
Arkivverket

[#2555] Översikt av gårdar i bygdeböckerna?


Gjest Kerstin Ekeland-Sjöberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kerstin Ekeland-Sjöberg

Detta är troligtvis en önskedröm men ändå frågar jag...finns det en översikt över vilka gårdar som finns i vilken bygdebok? Hade jag råd så skulle jag gärna införskaffa mig dem alla men det går inte. Därför skulle en översikt vara till stor hjälp även om många gårdar har samma namn. Jag vet ungefär vilket område gården skall ligga i och kan då köpa de böcker som som har flera för mig intressanta gårdar.Mina förfäder är utspridda på olika områden och oftast finns det fler böcker från samma region.Jag har upptäckt att likväl som att jag alltid skall till det ställe som finns i vecket på kartboken så ligger mina gårdar på olika sidor om socken(?)gränsen. Jag har funnit översikter för vissa bygde och ättesogor och de är suveräna hjälpmedel. Är några av er inblandade i skapande och utgivning av böcker så är detta ett tips vid utläggning av information om böckerna på nätet. Ytterliggare en dröm vore att det fanns en länk under "andra kilder" som leder till en uppdaterad sida om Norges alla bygdeböcker, en hjälp för oss som bor på fel sida om gränsen. m v h Kerstin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Universitetet i Bergen har gitt ut hefter med oversikt over hvilke gårder som omfattes av ulike bygdebøker. Dette gjelder imidlertid kun fylkene Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane. Disse heftene er av uvurderlig hjelp for personer med ander på Vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.