Gå til innhold
Arkivverket

[#2567] Ole Johnsen Garberg/Karen Paulsen Sten, Kristiansu


Gjest Børre Bekkelien
 Del

Recommended Posts

Gjest Børre Bekkelien

Jeg søker etter opplysinger om Ole Johnsen Garberg og Karen Paulsen Steen. De var ikke gift, men fikk tvillinger sammen (Ingvald Carolius og Harald Ragnvald, f. 1881 i Kristiansund.) Begge er å finne i Kristiansund ved FT 1885. Ole er da tømmermann ved M.H. Astrup, og gift for 2. gang med Helga Larsdtr. som han har 3 barn sammen med. Karen er vaskerpike og bor sammen med tvillingene, samt en sjømann Iver Paulsen f. 1867. Dette er muligens en sønn fra tidligere. Karen og Iver er nemlig begge født i Vaage prestegjeld. Er det noen som vet hvor dette kan være. Karen er oppgitt å være født i 1848, men det har altså ikke lykkes meg å finne henne igjen. Ole er oppgitt å være født i 1850 i Kristiansund men her er kirkeboken brannskadet og dermed stopper det opp her også. Håper noen har noe å bidra med, ettersom jeg har kjørt meg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Vaage prestegjeld er truleg Vågå i Ottadalen (i 1865 under Oppland). Der finn du mange Paul og Karen/Kari som kan vere kandidatar.Elles meiner eg Steen = Stein i Kvernæs prestegjeld utanfor Kristiansund. Eg har sjølv hatt slekt buande på den garden som hadde mange bruk. Der er òg ein Karen Olsd. (2859) på gard 55 i 1865, men ho er då 23 og ug., men fødd i Qvernæs.At både Karen og den evt. gutungen skriv seg for Paulsen, seier meg at Karen kanskje har hatt eit anna "dotter"-namn, men at far til Iver anten hette Paul til førenamn eller Paulsen til etternamn. Her er det mange variantar - særleg på den tida - og i bynære område.Lukke til vidare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.