Gå til innhold
Arkivverket

[#2569] Nordbotnen-Grotle-Sageböen-Sörgulen SoF


Gjest Kerstin Ekeland-Sjöberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kerstin Ekeland-Sjöberg

Jag har ett problem med att identifiera personer på ovanstående gårdar. Pernille Johanne Olsd. född 1835 Norbottn far: Ole Axels.(?Ole Martinus Axels. f.1806-1808 död Sörgulen 1861?) mor: Anne Pederd.(?Anne Maria Pederdatter f1802-03 död Indre Grotle 1871?)Det finns 2 vigselanteckningar på Ole Martinus Axels. och Anne Maria Pederdatter 26.7.1834/1835 och de är starka kandidater till föräldrar åt Pernille. De får tre barn till och gårdarna som anges där ger mig ledtråd till att det är som följande.Ole och Anne M bor några år på Nordbotten. 1841 bor de på Mulehamn för att sedan 1846 ha flyttat hem till Anne M föräldrahem/nästgårds Sörgulen (En hypotes är att hennes far är: Peder Pedersen 1762-1829 Mor: Gunni Sörendatter 1773-1843). Där dör Ole 1861 och Anne M flyttar till Sageböen där hennes son Absalon har gård. Innan sin död flyttar hon till sin äldsta dotter på Grotle där hon dör 1871.( Dottern har i en fotnot gårdsnamnet Sagebö)Är det riktigt inträder en märklig släktskap inom min familj. En man gifter in sig i en familj och när dennes dotter förälskar sig i en man från samma familj förskjuts dottern. Intressant.Är det någon som har kunskap om ovanstående personer eller har anor på t ex Peder Pedersen och Gunni,Gunilda Sörendatter blir jag hemskt tacksam. mvh Kerstin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Marie Skålnes

Ettersom det er så mange som skriv om Sunnfjord her, skubbar eg fram dette gamle innlegget. For 25 år sidan budde eg eit år i den vesle bygda Sørgulen, som tel gardane Sørgulen, Mulehamn og Sagebø. Kanskje nokon har funne noko nytt no?Når er bygdebøkene for Bremanger kommune ferdige? reknar med at Sørgulen vert omtala der, sjølv om kommunegrensene i område har vore flytta fleire gonger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Odd Sande

Personane du skriv om er også mi slekt litt attende i tid. Den som har best greie på slekter i Gulen, er mitt søskenbarn. Ho har ikkje e-post, men dersom du skriv til ho og forklarar kva du er ute etter, vil du få tilsendt informasjonane. Ho er eit unikum fordi ho har mest alt i hovudet Skriv til: [Redaktøren har fjernet opplysninger om nålevende personer] Lukke til! Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Sande

Eg beklagar at namnet på denne slektsgranskaren blei teken bort frå innlegget mitt. Du skal du få namn og adresse til ho direkte frå meg dersom du legg inn din e-post her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.