Gå til innhold
Arkivverket

[#2590] Sävendahl


Gjest Bengt Berglund
 Del

Recommended Posts

Gjest Bengt Berglund

Min frus härstammar från en släkt Sävendahl som kommer från gränstrakterna mellan Värmland och Norge. Caspar Sävendahl var gränsridare och han levde under andra hälften av 1700-talet bl.a i Trankil och Brunskog. Han hade tvåkända barn; Axel född 1793 och Carl Johan född 1792. Axel hade fyra söner Carl Axel (1823), Wilhelm (1824), Johan Fritjof (1829)samt Nils (1830). Någon eller några flyttade till Norge. Om någon känner till familjen Sävendahl är jag tacksam för svar. Hälsningar Bengt Berglund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Holte Engebretsen

Bengt! Jeg skulle gjerne vite om du har (vært i) kontakt med Sevendal-slekta? Hva vet du evt om etterslekta til de du nevner her? Jeg har ikke klart å finne nærmere opplysninger om disse på nettet, men så er jeg heller ingen ekspert på akkurat det. Jeg kjenner noen ved navn Sevendal i Hedmark, og kan hjelpe deg å komme i kontakt med dem dersom du ønsker det. Min mail-adresse er heidi.bhe@c2i.netMvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbro E. Johnsen

I min slekt, som forøvrig stammer fra Austmarka i Vinger, verserer det et par historier om denne Sävendahl-slekta som jeg ikke har vært i stand til å verifisere. Den ene går ut på at min farmors farmor var født Sävendahl og at hun hadde blitt utstøtt fra sin familie i Värmland og rømt til Norge. Jeg har funnet hennes opprinnelse i svenske kirkebøker og dette stemmer trolig ikke. En annen historie var om en svensk(finsk?) soldat som het Sävendahl og som deserterte og havnet i Norge. Mer vet jeg ikke om ham. Jeg fant Bent Berglund i en svensk database over slektsforskere og tok kontakt med ham. Men hans opplysninger om Sävendahl-slekta passet ikke helt med det jeg hadde fra før. Men rent geografisk passer det jo veldg bra. Så dermed er jeg veldig nysgjerrig på hva du vet om dem. Er du i slekt?? Jeg vet også at noen i min slekt har tatt Sevendal som slektsnavn. Ta gjerne kontakt på mail: b.e.johnsen@labmed.uio.noMVH Barbro E. Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.