Gå til innhold
Arkivverket

[#2600] Ole Rasmussen,f. ca 1790, g.m. Judithe Marie Amali


Gjest Erik Thomassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Thomassen

Alle opplysninger jeg har om tipp-tipp-oldefar Ole Rasmussen (OR) er knyttet til fødslene til de fire barna han fikk med Judithe Marie Amalia Lexau (1794-1847). 1817: Henrich Lexau blir født, far OR er tollbodwægter og bor i 1-145. 1820: Rasmus Gerhard blir født, OR bor fortsatt på Nordnes, men er nå matros. 1824: Johan Brügger, OR er gjestgiver i Indre Holmedal i Sunnfjord. 1830: Ole Andreas, OR er sjauer og bor i Sandvigen 1-80. Kona Judithe Marie Amalia Lexau var født i Smørhavn i Kinn (Bremanger). Hun ble innlagt på St.Jørgen i Bergen i 1839 og døde der åtte år etter. Jeg har ikke klart å finne vielsen til ekteparet og altså heller ikke noe om Oles bakgrunn. Han er neppe fra Bergen. Sunnfjord virker mer sannsynlig. Jeg har heller ikke klart å finne opplysninger om når han døde og hvor han ble begravet.Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Så vidt jeg kan se (av S&F fylkesarkiv) har Judithe M. A. Lexau en bror Henrik, gift med Kari Rasmusdatter. Muligheten for at hun er søster av Ole Rasmussen er jo tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Når jeg først er i gang med å "spekulere": Henrik Lexau og hustru Kari Rasmusdatter bodde på Indre Grotle i Kinn. På Ytre Grotle finnes det to Ole Rasmussen i 1801 (13 og 26 år gl.). En Kari R. finnes for øvrig på Indre Grotle, 8 år gl. Ut fra oversikten over hva som er registrert av kirkebøker for Kinn i S&F fylkesarkiv, ser det ut som de færreste ekteskapene i perioden 1810-1819 er registrert (60 stk). Mitt tips er derfor å skaffe Kinn kirkebok (A3 1785-1821) dersom du ikke allerede har sjekket denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Thomassen

Tja... Ole Rasmussen er jo et temmelig alminnelig navn. Bare i Kinn var det i 1801 sju personer som het nettopp dette. Et søk på OR født mellom 1785 og 1795 i FT1801 i kystdistriktene i Sunnfjord og Nordfjord gir seks-sju mulige treff. Minst ett av navnene Gerhard, Johan eller Andreas, som Judithe og Ole velger for sønnene sine, burde kunne finnes i slekten til min Ole. Kan ikke se at det fremgår av folketellingslistene for noen av disse seks-sju. Sannsynligvis er sjansene størst for å finne noe om Oles bakgrunn i kirkeboka du nevner. Mye tyder på at bryllupet sto i 1815-1817, mest trolig i 1816. Dersom det er noen som tilfeldigvis har enkel tilgang til denne kirkeboka akkurat nå, hadde det vært fint om de kikket etter. (Man kan jo alltids håpe?)Ellers burde familien ha satt spor etter seg i flere kilder i Bergen vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.