Gå til innhold
Arkivverket

[#2602] Onæs Lindaas


Gjest Bengt Kvammen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Helge Johannesen

Hei Bengt!Du krysset noen av mine aner, så jeg hra noe informasjon om Mikkels Foreldre. (Mikkel er min tipp-tipp oldefar). Kommer du over noe om Martha, så hører jeg gjerne fra deg, for der har jeg ikke noe.Mikkel f. 1813, lever i 1865. Far: Mickel Mickelsen Ones f. 1774 Mor: Martha Christensdtr FæsteFarfar: Mickel Pedersen Ones, f 1741 (Gbr og præstens medhjelper)Yrke Oppgitt som Soldat ved vielsen. Farmor: Kari Michelsdtr HundvenFarfars mor: Siri Kaaresdtr Onæs f. 1715.Skrivemåtene varierer, så jeg har skrevet "Ones", noen steder bruker de formen "Onæs".Kildene jeg har brukt er FT 1865 fra Digitalarkivet, samt vigde i Lindaas, Digitalarkivet. Har også endel "manuelle" oppslag i Lindaas KB.Lykke til videre i søket!Hilsen BjHJ (bjohejo@online.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt Kvammen

Takk skal du ha Bjørn. Mikkel er tipptippoldefar til kona mi Kirsten. Dere er vel 6 menninger eller der omkring. Mikkel 1813, Kristian Mikkelsen 1853, Maria Kristiansdatter 1889, Henny Torgersen 1929, Kirsten Eriksen 1949. Jeg har ikke noe om Marta Kristiansdatter 1815. Kanskje andre som leser dette kan hjelpe. Hilsen Bengt bekvamme@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Balle

Det finnes en bok om gården Ones. Boken heter "Vår eigen gard : Ones i Lindås" forfatter er i Bibsys oppgitt å være Asbjørn Ones.Boken handler om mange sider ved denne gården. Det er tatt med en god del om noen av familiene som har bodd på gården. Mener å huske at det blant annet finnes endel avskrifter av skifter relatert til gården Ones.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Helge Johannesen

Hei igjen.Jeg har idag lånt denne boken på Bergen off. Bibl. Den har dessverre ingen ættesoge, men lister bruke®ne under Onæs,smat endel skifter. Der er forøvrig mye annet interessant å lese. Er du interessert i navnetrekket til Mikkel M. O., så er også det med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Ones - slekta er også litt omtalt i: Oddvar Risøy (1998), Øyane, Liv og Utvikling. Den lånte jeg på Bergen Off. Bibl.Mikkel Nilsen 1650 Kvalvåg - 1725 Ones & Marita Jacobsdatter er min kones 7. tippoldeforeldre. Han finner du forøvrig i mantallet 1701, Søndre Bergenhuus amt, gården Oenes.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.