Gå til innhold
Arkivverket

[#2608] Bergen eller Fredrikstad???


Gjest Barbro E. Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbro E. Johnsen

Jeg prøver meg igjen med en ny nøtt ang. mine oldeforeldre med familie. Peter/Peder Olsen Lone/Lohne var født i Ytre Holmedal i S&F i 1861. Hans kone Anna Mortensdatter Amble var født i Sogndal i 1863. Deres syv første barn er alle født i Bergen i tidsrommet 1884-1900, det vet jeg. Spørsmålet er hvor de to siste er født. Familien flyttet fra Bergen til Fredrikstad, men jeg vet ikke når og jeg klarer ikke å finne hverken flyttingen eller dåpsregistrering for de to yngste i kirkebøkene. Gotfred Osvald var født 30. november 1902, han var min bestefar, og den yngste het Odd Normann. Hvis noen kunne hjelpe meg litt ville jeg bli veldig glad. Det er mulig jeg har oversett noe her.MVH Barbro E. Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JonGunnar Grimstad

Har du sjekket kirkeboka for Glemmen i Fredrikstad? Glemmen var egen kommune fram til 1963 (?) og har hele tiden hatt egne kirkebøker. Dessuten fins det separate kirkebøker for Vestre og Østre Fredrikstad fra 1880-tallet, men det har du kanskje sjekket? FT 1910 er kanskje også en mulighet!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbro E. Johnsen

Ja, jeg har prøvd å sjekke kirkebøker for Glemmen og Fredrikstad, men ikke funnet noe. Er det mulig å få tak i folketellingen for 1910?? Jeg trodde den var sperret en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Grunnen til at eg spurde kor i Bergen du hadde funne han i 1900, var at han var kjelesmed. Det gjer at eg tenkjer Laksevåg - og der er ikkje døypte registrerte enno. Skolegaten veit eg rett ut sagt ikkje kor låg. Den er ikkje nemnd i byleksikonet. Men dåp i Johanneskyrkja tilseier at de må ha budd mellom sentrum og Puddefjorden ein stad - medan dei fleste verkstadene som trong ein kjelesmed, låg utanfor byen. Rett nok låg det ein og annan i sjølve byen, men dei fleste hadde tilhald i Årstad og Laksevåg på den tida.Men det at dei flytta til Fredrikstad, kan ha sin grunn i krisa i verksindustrien kring århundreskiftet. Difor er det like stor von om å finne dei to borna i Fredrikstad som på Laksevåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du har nok oversett din eigen bestefar, for han, Gotfred Osvald, er fødd 301102 og døypt 010303 i KK i Bergen som son av Peter Olsen og Anna Mortensen, buande i Stenkjælderbak. 2 a.Odd Normann, derimot, ser ikkje ut til å vere fødd i Bergen.Lukke til vidare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.