Gå til innhold
Arkivverket

[#2613] Test-tema ingen treng lesa.


Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Oldervoll

Du gjorde det likevel. Mennesket kan delast i to grupper, dei som er nyskjerrige og dei som ikkje er det. Det er dei første som skaper framgongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Særlig i dette tilfelle burde navnløse innlegg slettes! Hva skal slikt tjene til - det er ikke en gang morsomt. Hårkløveri er en dårlig forutsetning for fremgang og for menneskelig omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Jacobsen

Det er slett ikke sikkert vedkommende kommentarinnlegg var ment som en spøk. Jeg tror ikke det. Det er faktisk utrolig viktig at det som legges ut på nettet er korrekt stavet. Det meste av det materialet som Digitalarkivet har gjort tilgjengelig på nettet består av databaser, som er AVSKRIFT av originalt kildemateriale. Da må det kunne gå an å stille krav til kvaliteten av avskriftene, bl.a. korrekt staving. Som bruker av Digitalarkivets avskriftsdatabaser finner jeg det bekymringsfullt dersom forvalteren av disse databaser demonstrerer "sloppy" ortografi eller for dens saks skyld andre tegn på dårlig kvalitet - kan jeg da virkelig stole på at kvalitet har vært i høysetet ved avskriftene? Har avskriftene vært gjenstand for korrekturlesing i høyere grad enn ovennevnte innleggs "nyskjerrig"?Det originale innlegget til Oldervoll var et testinnlegg, og jeg synes det vil være utmerket hvis dette testinnlegget kan føre med seg at litt mere blir testet enn det som Oldervoll opprinnelig hadde tenkt seg. Dette dreier seg om noe mye mer enn hårkløveri, og det er en forutsetning for å kunne rette feil at det blir gjort oppmerksom på feilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Medan vi no er inne på det:-) Eg skal vera samd i at staving bør, så langt råd er, føregå korrekt, men det er ikkje til å unngå at det dukkar opp skrivefeil innimellom. Difor er det ikkje så mykje å henga seg opp i. Personleg likar eg godt Jan sin nynorskvariant - sjølv om han ikkje er så nøye med rettskrivingsstandarden:-)Til korrektøren, ettersom det er viktig å få detaljane med, er det vel på sin plass å påpeika at "nysgjerrig" ikkje stavast med "G", men med "g" - dersom ein då ikkje skriv heile ordet med store bokstavar:-)Er det slik, Knut Jacobsen, at innlegg på dette debattforumet skal ha same krav til nøysemd som ei kjeldeavskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg synes at stavefeilen til Jan nettopp er et tegn på framgang! Mine tenåringer skriver ordene nøyaktig slik de uttaler dem (bortsett fra i skolesammenheng). Og ettersom det nå er stadig flere som går på "skino" istedet for på "kino" osv. synes jeg det er ganske naturlig at man er nyskjerrig i stedet for nysgjerrig....:-). Kanskje en sak for Norsk Språkråd?Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Helge Johannesen

Jeg blir helt matt! Resten av denne diskusjonen bør flyttes til et helt annet forum. Knut J: Jeg fant 3 feil i ditt innlegg. At du tør å stå fram med navn! 1) "Sloppy" har mange gode norske ord. Uvørent er ett. 2) Det skal være mellomrom etter spørsmålstegn. 3) Det heter ikke "mere", men "mer".Skjønner du hvor dumt dette blir?Det finnes sikkert feil i dette innlegget også.KILDEMATERIELL er en ting, og kravene til korrektur fra Digitalarkivet er sikkert iveretatt på beste måte. Kravene til korrektur i et debattforum bør være noe ganske annet. Jeg håper og tror at Digitalarkivet prioriterer KILDER mye høyere enn disse fora.Det er sannsynligvis et krav at feilstavelser i originalkildene skal beholdes i avskriftene. På denne måten får en også se hvordan gramatikkunskapene (og gramatikken) var for noen hundre år siden.Lykke til videre med slektsarbeidet deres!Og bare for å ha dem med, :-) :-) :-)Har dere prøvd denne? ;-)puh!BjH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Det var slett ikke min hensikt å lage noen stor sak eller lang diskusjon om dette - og jeg håper at den snart er avsluttet. Alle har rett til å si sin mening, men jeg ergrer meg over anonyme innlegg. Enten vil jeg stå ved det jeg sier/skriver (inkl. feil) med fullt navn, ellers vil jeg heller holde kjeften. Og jeg liker generelt ikke pirk. DA er et slektsgransker-forum. Vi "arbeider" med personer og data som strekker seg over flere hundre år. I denne "store" sammenhengen finner jeg det personlig upassende å redigere enkelte bokstaver i innlegg. Og jeg tror heller ikke at det var ment som en spøk - dessverre.Jans nynorsk-variant synes jeg er fornøyelig å lese - også når han "børjar være streng". Både han og de andre som arbeider med/for DA gjør dette med stor entusiasme - og for noen av dem er DA trolig ikke deres hoved-jobb. Jeg ønsker meg iallfall at de fortsatt overser små skrivefeil - og fortsatt legger hovedvekten på det som for oss slektsgranskere er det viktigste: at kildene er/blir tilgjengelig. Jeg har aldri vært i tvil om at AVSKRIFTENE er korrekturlest og stemmer overens med original-kildene (inkl. skrivefeil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tiller

Hva i all verden er vitsen med aa korrigere noe alle kan forstaa er en skrivefeil ? Er det virkelig mulig aa missforstaa ordet nyskjerrig / nysgjerrig ? Aksepteres ikke humor i Norge lenger ? DA`s sider ved Jan Oldervold faar topp karakter av meg uansett stavemaate, saa lenge meningen kan forstaas. Have a nice day !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.