Gå til innhold
Arkivverket

[#2623] Nils Johnsen Dullum, Stjørdal


Gjest Håvard Ler
 Del

Recommended Posts

Gjest Håvard Ler

Lurer på om det er noen som har kjennskap til Nils Johnsen Dullum, f. 22.10.1810 i Stjørdal. Han var sønn av John Eriksen Dullum og Gunhild Nilsdtr. Ree. I 1840 flyttet han til Trondheim, og begynte i smedlære. Fikk i 1843 ei uekte datter med Marit Johnsdtr. Borten i Flå i Sør-Trøndelag.Dette er alt jeg vet om ham. Er det noen som har flere opplysninger?Mvh Håvard Ler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

På side 296 i 'Stjørdalsboka' bind 2 del 1 finner jeg: John Eriksen Smågård døpt 28.06.1778 og fra Hegra, som døde 28.01.1853. Han var korporal ved Trondhjems nasjonale musketerkorps. Han fikk skjøte av Mads Halvorsen Bang på 18 marklag angående gården Dullum 30.12.1805, og for det måtte han betale 550 riksdaler. John solgte gården til Kjeldberg B. Ydsti 14.02.1839.John var gift med Gunhild Nilsdatter Ree, som var født i 1783. Barn: 1)Erik Født: 02.11.1806 Gift: Med Malena Pedersdatter Dullum(f. 1816). Han fikk skjøte av Kjellberg Ydsti 14.02.1839, men flyttet til Trondheim med familien i 1850. Der var han kjøpmann. Han og kona hadde 6 barn, som er nevnt i Stjørdalsboka.Dette er kanskje ikke helt det du var ute etter, men flere av denne søskenflokken flyttet jo til Trondheim. Kanskje gjaldt dette også Nils? Det er forresten synd du ikke spurte før, for det er ikke så lenge siden jeg hadde kirkebøkene for Stjørdal for fjernlån. Da kunne jeg i det minste ha funnet Nils som døpt.2)Nils Født: 22.11.18103)Mali Født: 1811, og gift med eller til Rollaug.4)Kristoffer Født: 20.07.1816. Han var kjøpmann i Trondheim.5)John Født: 1818. Flyttet til Trondheim i 1853. Gift: 02.04.1841 med Mette Olsdatter Ydsti. De var inderster(leieboere) på flere steder i Hegra, og hadde 5 barn.6)Sivert Født: 21.09.1821. Han døde ved en ulykke ved By Brenneri.7)Anne Serine Født: 18.06.1825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Takker for svaret, men dette er nok opplysninger jeg har funnet før.Lurer på hvor det ble av ham, om han stifta familie osv.? Har alltid bare sett på ham som min oldemors ukjente far, men han er jo faktisk tippoldefaren min:-), så det hadde vært interessant og funnet ut om han har flere etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg kan bare finne 2 Niels Johns. f. 1810 Stjørdal/Størdal i 1865.Begge bor da i Hegra, 1 er gift og 1 er enkemann. Men om noen av dem er den rette er det store spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Enkemannen kan være Nils Dullum, men det er litt rart at bygdebokforfatteren ikke har andre opplysninger om ham enn fødselsdato hvis han ikke flytta fra bygda.En mulighet kan være at han flytta ut, men kom tilbake etter at han ble enkemann? Eller at han bodde der midlertidig i 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.