Gå til innhold
Arkivverket

[#2624] Haavig fra Kristiansund/Smøla


Gjest Marianne Herfindal Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Har noen kjennskap til denne familien?I folketellingen 1865 for Kristiansund bor en enke ved navn Isebelle Haavig, 40 år, sammen med datteren Josefine som er oppgitt å være 8 år. Isebelle skal være født på Smøla, mens datteren skal være født i Kristiansund.Vet noen hvem Isebelle var gift med og evt. hennes foreldre?Hvis jeg ikke har bommet fullstendig, er det denne Isebelle som i folketellingen 1875 er forpleiet som sinnsyk på gården ytre Sæbø i Manger ved Bergen. Hun skal i så fall ha vært der fra 1870 og blitt der til hun døde i 1891. Det store spørsmålet blir da hvor hennes datter var mellom 1865 og 1892.Datteren Josefine er senere blitt omtalt som Josefine Bolette Johansdtr Haavig/Hovik. I følge refusjonsregnskap fra 1892 i arkivet etter Trondheim bys fattigvesen var hun hjemstavnsberettiget i Edø, Bratvær.Josefine fødte i Trondheim i 1892 en uekte datter, Jonette Mathilde, barnefar var Uk. Kobberslager Mathias Larsen.Det har ikke lykkes meg å finne Josefine i folketellingen 1900.Jeg er takknemlig for all mulig hjelp med denne familien. mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Hei Marianne! Du hjalp Tore så mye da han bodde i Bergen, så vi tenkte vi skulle se på denne. Men har du funnet ut noe mer om dem siden du posta denne i 1999?Vi har sett i FT1875 og 1885 uten å finne dem under etternavnet og heller ikke vha. fornavnet i 1885. I FT1870 finner vi ikke matrikkel nr. 532 på Innlandet og heller ikke i de andre bydelene?! FT1870 er ikke registrert, så der er muligheten å bla seg igjennom hele tellinga.Inn- og utflyttingslistene 1865-1876 for Kristiansund er delvis lesbart, så det er mulig at vi kan finne dem der. Men gi oss beskjed først, om vi skal begynne å lete. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Hei Tore og Tor! Det var da kjekt å høre at man har hjulpet andre! Hvis dere vil kikke litt etter denne familien for meg er det kjempeflott!Jeg har funnet ut litt mer siden sist, men slett ikke alt. Den Isabella som var i Ft 1865 i Kristiansund er identisk med den Isabella som ble forpleiet som sinnssyk i Manger prestegjeld fra 1870 til hun døde i 1891.Isabella var født på Smøla i 1816 som datter av Niels Pedersen Skarpnæs og kona Karen Sofie Isaksdtr LenkeIsabella ble gift på Smøla (på 1850-tallet, har ikke årstallet i hodet - er på jobb nå!) med en Johan Larsen Haavig fra Roan. Han skal så vidt jeg husker i farten ha vært jegteskipper og må ha dødd før 1865. Datteren Josefine Bolette fant jeg som døpt i Kristiansund omtrent midt på en side der resten av kantene var brannskadd (flaks).Mangler fortsatt alle opplysninger om hvor det ble av Josefine Bolette Johansdtr Haavig etter Ft 1865, da hun bodde sammen med sin mor i Kristiansund og til hun i 1892 var i Trondhjem og fikk et barn. Har enda ikke funnet henne i Ft:1900, men hun døde i Trondhjem i 1906. Hilsen MarianneDere kan evt. kontakte meg på epost: marianne.herfindal.johannessen@broadpark.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Har ikke fått tid til å se etter utflyttede fra Kristiansund 1865-1870 i kveld.Men du har vel forfedrene til Isabella på Smøla. Smølaboka b. 5 s. 96, b. 6 side 56 og bind 9 s. 271 samt Smølaminne 1967 side 14? Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Hei igjen Tore og Tor! Jeg hadde ikke ventet at dere skulle få anledning til å lete blant utflytterne allerede i dag, men jeg må innrømme at jeg er spent på om dere finner noe mer om dem!Jeg har bind nr. 5 og 6 av bygdebøkene for Smøla + Smølaminne for 1967, men ikke bind 9 - så den får jeg gå til anskaffelse av.Nå har jeg funnet frem det jeg har av opplysninger om Isabella, mannen Johan og datteren Josefine.I kirkebok for Edøy 1836-1852 fant jeg at 'Ungkarl Johan Larsen Haavig af Christiansund og Pige Isabella Nilsdtr Dyrnæs' ble viet den 24.10.1852. Det var da opplyst at brudgommen var 40 år gammel, født Bjørnør og hadde Christiansund som oppholdssted. Hans far skulle være Lars Ottesen Haavig.I kirkebok for Bjørnør 1802-1831 fant jeg at 'Johan' født 14de Martii af Ægtefolk Gaardmanden Lars Ottesen Haavig og Maren Olsdtr ble døpt den 1ste Paaskedag 1811.I kirkebok A 9 for Kristiansund 1855-1865 fant jeg 'Josephine' født den 10. desember 1857 og døpt den 22. mai 1859. Foreldrene var oppført som 'Jægteskipper Johan Larsen Haavig og kone Isabella Nilsdtr af Chr.sund'. Hun var hjemmedøpt av ....? Talgøe. Dessuten sto det en utydelig anmerkning som jeg tolket som 'Attest til ... Møchelbost 10/7??-1869'.I forbindelse med Josefines barnefødsel i Trondheim i 1892, fant jeg i arkivet etter Trondheim fattigvesen at hun fikk støtte bl.a. til fødselshjelp mot at pengene ble refundert i fra Edø, Bratvær.Josefine Johansdtr Haavig ble i Trondheim fattigvesens arkiv nesten alltid benevnt som Josefine Bolette Johansdtr Haavig. I kirkebok for Bakke kirke i Trondheim, 1901-1911, fant jeg henne innført som død 'Josefine Bolette Haavig, f. 1857 i Kristiansund N., hun var tjenestepige (fattig), døde den 31/3 og ble begravet 3/4 1906. Mvh MariannePS: Har dere kjennskap til hva som finnes av arkivsaker i kommunearkivet i Kristiansund etter fattigvesenet i Kristiansund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Når det gjelder gamle arkivsaker fra Kristiansund har vi nettopp sjekket med kommunearkivaren. Alle papirer som er eldre enn 25 år er nå pakket ned, og sendes i neste uke til IKA i Ålesund. Kristiansund har pakket ned 90 kasser. I følge arkivaren var det ingenting som brant under krigen, og den første formannskapsprotokollen fra 1837 finnes i alle fall, og det finnes også fattigprotokoller men hun husket ikke hva, og var ikke særlig interessert i å pakke dem opp nå, forståelig nok.Da vil, etter hvert, IKA i Ålesund lage et register over mottatte saker fra Kristiansund, det vil vel finnes på internett, (det kjenner du sikkert bedre til enn oss). Kjell Fredly, bygdebokforfatteren på Smøla, har fortalt at Smøla kommune har mange gamle protokoller liggende. De skal vel også sende dem til IKA, så du bør vel ringe dem og sjekke så snart som mulig. Siden det nevnes at Josefine fikk dekket pengene fra Edø, kan det hende at du finner noe der.Vi vet også at Nordmøre Museum http://www.nordmore.museum.no har to fattigprotokoller, og du kan vel sjekke med dem.Nordmøre Museum har også en skipperdatabase med skippere på båter hjemmehørende i Kristiansund (ikke resten av Nordmøre) fram til 1940. Dessverre er den ikke lagt ut på nett, men du kan jo snakke med dem, så kan de sjekke om de har noe på jekteskipper Johan Larsen Haavig.Det er litt rart med matrikkelnumret de bor på i 1865, nr. 532. Det finnes ikke i FT1870, FT1885 eller FT1900. Har ikke hatt tid til å sjekke FT1875 ennå. Har huset brent ned, blitt flytta (til Smøla?) eller hva har skjedd. Vi skal sjekke med teknisk etat i kommunen om de har noe på dette matrikkelnumret.Når det gjelder Smølabøkene, trenger du nok også bind 7, siden Isak Rasmussen Veien kommer fra Brattværet, og da kommer du inn i væreierslekta der. Da kommer du tilbake til Midsund og garden Romkall. De har alle disse bøkene på Bergen offentlige. Også bind 8 handler om Veiholmen, men det er litt mer generell historie samt om enkelte slekter. Smølabøkene til Kjell Fredly er noe av de beste som finnes av ættesoger, vi har sett (fra og med bind 5 og han kommer med rettelser til de andre bøkene på slutten av hvert bind, så det kan lønne seg å sjekke alle sammen, men det står ingenting om dine i de senere utgavene; det har vi sjekka for deg). Han gir seg ikke før han finner ut av forbindelsene til de ulike folkene!Siden konfirmantprotokollene for Kristiansund er brente og ikke finnes for perioden Josefine kan ha konfirmert seg, ca. 1873, kan det være en idé å sjekke konfirmerte i Edøy prestegjeld i det tidsrommet. De kirkebøkene har ikke vi tilgang til her i Kristiansund.Skal nå se på utflyttingslistene 1865-1876 og kommer tilbake senere idag, uansett. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Nei, vi fant dem ikke i utflyttingslistene i Kirkebok for Kristiansund 1865-1876. MEN på hver side er det noen som er brent bort enten øverst eller nederst, og 1873-mai 1875 var nesten uleselig pga. vannskade og blekket har flytt utover. Så de kan ha stått der, men.....Det var synd for det var der vi hadde håpet å finne Josefine. Vår erfaring er at de hentet seg presteattest når de hadde behov for det, f.eks. før konfirmasjonen.Døde for 1855-1865 er også borte, brent, slik at vi kan heller ikke finne jekteskipperens død i kirkebøkene. Men det kan godt stå i andre kilder, f.eks. skifteprotokoller, pantebøker o.l. Skifteprotokollene for Kristiansund er bare mikrofilmet fram til 1857, og resten er på SAT. Du kan jo kanskje kontakte dem og spørre om de finner skifte etter ham?Siden de har et hus i FT1865, bør det vel være midler etter ham, og da bør det vel også finnes opplysninger i overformynderprotokollene. Etter 1859 var det vel amtmannen som overtok ansvaret for overformynderiet? Når IKA har mottatt arkivet fra Kristiansund kommune, kan vi kanskje få vite om det eksisterer overformynderprotokoller fra Kristiansund. Der burde hun også finnes, helt fram til hun blir myndig, hvis det altså var midler i boet etter faren, og mora ikke satt i uskifta bo. Ved det siste alternativet bør det vel være registrert en søknad et sted.Hvis hun har dratt til familien på Smøla, og er konfirmert der, kan det hende at hun står innført som innflyttet i de kirkebøkene. Presten i Edøy oppbevarte presteattestene, og dem finner du i SAT i prestearkivet for Edøy. I mange av dem finnes det ekstra informasjon utover hvor og når de er døpt, født og av hvilke foreldre.Vi har heller ikke funnet matrikkelnummer 532 i FT1875 på Innlandet. Josefine og Isabella bodde heller ikke på Innlandet ved FT1875. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Takker så mye for hjelpen! Det var flaks at dåpen til Josefine i Kristiansund var leselig pga. brannskaden, så det får jeg være fornøyd med.Jeg har mye godt arbeid foran meg med Isabella, Johan og Josefine, men noe skal man jo drive med på fritid og i ferier! (pleier alltid ha ferier som inkluderer turer innom ett eller annet arkiv).Hvis sentrale deler av arkivet etter Kristiansund fattigvesen er bevart, har jeg god tro på at det meste vil la seg nøste opp derfra. Det har nemlig foregått en viss korrespondanse mellom fattigvesenet i Bergen og Kristiansund i forbindelse med at Isabella var utsatt i privatforpleining i Manger fra 1870-1891.Overformynderiet ble så vidt jeg husker i farten kommunalt ved en lov av 1857 som ble gjeldende fra 1859. Det er derfor godt mulig at arkivet etter overformynderiet i Kristiansund snart er i Ålesund.Jeg skal etter tur ta kontakt med både Ika, Nordmøre museum, Smøla kommune og SAT. Ellers er jeg helt ening med dere i at Smølabøkene til Kjell E. Fredly er kjempeflotte - det er dessuten imponerende at en kommune med så liten befolkning har utgitt ikke 1 eller 2, men 9 bygdebøker til nå. Jeg må nok skaffe meg noen flere bind enn dem jeg har til nå.Hvis jeg kommer over flere opplysninger om disse tre, så skal jeg legge opplysningene ut her.Hilsen Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Vi er fremdeles litt opphengt i matr.nr. 532. I 1830 fikk alle bygninger i Kristiansund nye matrikkelnumre, og da begynte de i en ende av byen og fortsatte rundt. Etter dette, fikk hvert nytt hus/bygning det fortløpende matrikkelnumret etter hvert som de ble meldt. Det betyr at matrikkelnummer 532 ble bygget i første halvdel av 1850-tallet. Vi har sett litt på pantebøkene i denne tida, men det finnes bl.a. en rekke skjøter fra 1840-tallet som først ble tinglyst da, i 1852-1853 osv.Slik at det er ikke sikkert at det står i pantebøkene i det hele tatt i akkurat denne perioden. Det er ikke register for pantebøkene da, og panteregister har vi bare for perioden 1820-1848 (1849).Det virker som om flere enker i Kristiansund tar opp nye lån med pant i husene sine, rett etter at mannen har dødd. Vi har sett mange eksempler på det. Derfor kan det finnes nevnt obligasjoner på Isabelle Haavig på 1860-tallet, hvis mannen døde da. Men det tar tid å se igjennom hver side av pantebøkene, og vi skal ha matr.numret og navnene i mente, når vi ser igjennom pantebøkene. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.