Gå til innhold
Arkivverket

[#2628] Sperre fra Åsgårdsstrand ?


Gjest L.Vogt Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest L.Vogt Pettersen

Trenger hjelp til forfedre til.: Edvard Kristensen Sperre, f.1852 i Sperre,Undrumsdal, og hans kone Hanna Kristine Sperre, f.1849 i Åsgårdsstrand. (Fikk iflg. Digitalarkivet 1900 2 barn, Lars Kristian f.1879, og Kristiane Karine f.1887) Da opplysninger for Vestfold ikke finnes fra 1865, håper jeg noen kanskje likevel har noe på disse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

Edvard Kristensen Sperre het egentlig Edvard Paulsen. Hans far var Christen Paulsen. For mer info se Våle Bygdebok b.II av Unneberg. Edvards hustru Hanna Kristine Larsen var datter av Lars Halvorsen Lensberg, matros/smed i Åsgårdstrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasse Vogt Pettersen

Hjertelig takk til deg Rolf Kristensen, du vet vel ikke "tilfeldig-vis" om Edvard eller Hanna hadde en søster ved navn Olava født 1849 ?(ca.)Denne Olava ble senere gift med en svensk innvandrer v/navn Zacharias Hansson, født 1842, diss fikk senere 7 barn, Dessuten ; har du kjennskap til en Kaja Sperre, født i 1890- årene ? Takknemlig for svar, selv om du ikke har noe å tilføye. Lasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

Edvard hadde en søster Olava f. i 1850 årene som emigrerte til USA, gift med en Borremann. Zakarias Hansson var matros, vognmann i Åsgårdstrand. Gift 1.g. med Olea Larsen og 2.g. i 1887 med Olava Marthine Hansdatter, enke etter Hans Johan Andersen Roberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasse Vogt Pettersen

Takker hjerteligst Rolf K.!Min smertelige erfaring er at akkurat Vestfold er meget sparsomt registrert i Digitalv. og RHD. Det virker som om du støtter deg til bl.a.kirkebøker, siden du er såpass oppdatert med detaljer, stemmer det ? Kan du gi meg et bra tips på hvor jeg kan finne ut om.: -Mer om Olava Marthine Hansdatter - " " Zacharias Hansson (Hvor i Sverige han kom fra o.l.) -Fredrik Wilhelm Vogt, født i Åsgårdsstrand 1849.Takknemlig for videre "rettledning". Hilsen Lasse V.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Kristensen

Hvor bor du Lasse ? Har i mange år drevet forskning rundt Åsgårdstrand og sjøfarten, derfor er jeg ganske bra oppdatert på mennesker som bodde her. Kildene er mange, kirkebøker, bygdebøker, folketellinger, skattelister, pante-, skifte- og tingbøker, sjø-innrulleringslister, for å nevne noen. 1. Olava M. Hansdtr f.1849 på vestre Låne i Sem, foreldre Hans Hansen og Petrine Hansdtr. Mer info se Sem og Slagen bygdebok av O.A. Johnsen 1.b. 2.del. 2. Z. Hansson, vet ikke hvor i Sverige. I kirkeboka står det bare Sverige under hans to giftemål. Far Hans Hansson. 3. Det finnes ingen F.W. Vogt født i Åsgårdstrand, hvem var hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasse Vogt Pettersen

Takk atter engang Rolf K.! Det er fantastisk moro når et av de uoppklarte ledd plutselig dukker opp ! Jeg bor i Våler i Østfold, når det gjelder F.W.Vogt, kan det være den F.W.V. som står i 1900 tellingen fra Kristiania, født 1848 i Holmestrand ? Det skal være en Anne Marie f.1806 i Holmestrand som giftet seg 22.5.1845 med Christian(Traugot)Vogt fra Kongsvinger. Fikk iallfall en sønn, Carl August,f.1846, dette kan være en bror ?Dessuten en helt annen ting, jeg har arvet en kullstift-tegning fra 1920-30 tallet, signert en T.Augensen (Ikke Myllarguten) "Parti fra Åsgårdsstrand" Kjenner du til denne T.Augensen ? Jeg var i Åsgårdsstrand sist vinter, fant da ut at motivet var tatt fra utsikten til Muncks hus, og utover fjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.