Gå til innhold
Arkivverket

[#2629] Foreldre til Rasmus Hansen Soltvedt f. 1850 Nordho


Gjest Knut Halleraker
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Halleraker

Har noen kjennskap til foreldrene til Rasmus H. Soltvedt som iflg folketellingen 1900 er født i 1850 i Lindaas SB. Ektefelle er Olina Eilvsdatter f. 1853.(datter av Ellef Olson f 1829 og Barbro Andersdtr f 1811) Iflg opplysninger fra eldre i familien skal han ha vært sønn av Hans Haukås, uten at jeg er i stand til å få dette bekreftet. Iflg samme kilder skal Ingeborg, Anna, Elias, Andreas og Ole være søsken til Rasmus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Krisrian Eide

Jeg forsøkte LSD sin IGI registrering med adresse http://familysearch.org/ (har testet IGI mot mine egne registreringer fra kirkebøker ,med positive resultat).Dette er hva jeg fant: Rasmus Hansson dp.4/7/1851 i Lindås. Elias Hansson dp.15/1/1845 i Lindås. Anna Hansdatter dp.9/10/1842 i Lindås. Andreas Hansson dp 15/10/1838 i Lindås. Foreldrene til disse er: Hans Monssen og Ingeborg Olsdatter,gift 2/7/1835 i Lindås.Fant ingen ved navn Ole eller Ingeborg. Det er aldri nevnt gårdsadresse ved noen av disse kirkelige handlingene.Håper dette kan være riktig spor. mvh Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Det viser seg i mange tilfeller at muntlige opplysninger ikke alltid stemmer, så heller ikke i dette tilfellet. Den 18. september 1876 ble dette paret viet i Hordabø i Manger; "Ungk. pladsmand Rasmus Hanss. og Pige Oline Ellevsdtr." Det er oppgitt at brudgommen var født i 1851 på Fjeldanger, bosatt på Soltvedt og at farens navn var Hans Monsen. Bruden var født i 1854 i Ekebotten, bosatt på Soltvedt og at hennes far var Ellef Olsen. (Kirkebok for klokkeren i Manger, Hordabø, B1, 1856-1881). Rasmus Hansen Soltvedt ble født 19. juni 1851 og døpt 4. juli 1851 i Lindås. Foreldre var Gbr. Hans Monsen og Ingeborg Olsdtr Fjeldanger. (Kirkebok for presten i Lindås, A10, 1842-1853.)Rasmus fin far, Hans Monsen Fjeldanger, var død før folketellingen i 1865 der enken Ingeborg sitter på Fjellanger med en sønn (evt. 5 sønner). Rasmus er ikke blant disse. Det er ganske sannsynlig at det er denne Rasmus som i 1865 er fosterbarn hos Johannes Iversen og hustru Anna Bottolvsdtr. på Lindaas*. Deres fosterbarn er Rasmus Hanss. Fosterbarn, 15 år, og født i Lindås.med vennlig hilsen Marianne Herfindal Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Halleraker

Takk for hjelpen begge to. For en nybegynner som meg i dette med å spore røttene, er jeg imponert over hvor raskt det ble svart. Begge svarene bygger opp under hverandre. Jeg har også laget bokmerke til mormonernes side. Jeg ante ikke at den eksisterte. Med vennlig hilsen og takk Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.