Gå til innhold
Arkivverket

[#2630] Niels Arentsen (evt. Arnesen), f. 1781 Askøy, Klep


Gjest Tor Arntzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Arntzen

En tipptippoldefar av meg het Niels Arentsen eller Arnesen, han skal ha vært født 1781 på Askøy, Kleppe, han var sjømann og slo seg ned ved Lillesand hvor han døde ca. 1848. I 1812 ble han i Vestre Moland, Aust-Agder, gift med Inger Thomasdatter (1784 - 1846) og han bodde her siden. Stor etterslekt på Sørlandet, er det noen som vet noe om hans slekt på Vestlandet? I 1814 havarerte en skute som han med på, ved Lillesand og han skal være nevnt ved sjøforklaringen der.Hilsen Tor Arntzen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Den einaste Niels som vart døypt på Askøy i 1781 med far som hadde førenamn på "A", var sonen til Anders Olsen og Marthe Nielsdtr. på Ravnanger, så vidt eg kan sjå. Han finst òg i 1801 som 20-åring og hadde då to sysken i live. Han var eldste son i det ekteskapet, men far hans hadde vore gift før og mor hans vart gift oppatt då faren døde (før 1801). Om det er han du jaktar på, kan det vere etterslekt på Askøy i dag, men det tek det litt tid å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arntzen

Tusen takk for svar. Det virker svært sannsynlig at Niels Andersen er rette person. I folketellingen 1801 bor han på gården Ravnong Nordre. Vet du hvordan denne gården ligger i forhold Kleppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ja, det veit eg svært godt. Kleppe-gardane ligg sør på øya, like nord om kyrkjestaden Strusshamn. Ravnanger, derimot, ligg nordom Haugland som ligg nordom Pollelvi (ei lokal ekteskapsgrense frå gamalt av - "dei gjekk ikkje over Pollelvi etter gifte" blir det sagt, men det er ikke alltid rett). Har du nokre sikre data om han - t.d. samband med Kleppe, som du nemner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arntzen

Nei, jeg har ingen data om ham fra Kleppe. Opplysningen om at Niels kommer derfra er nok gitt av ham selv da han i 1812 giftet seg med Inger Thomasdatter eller i forbindelse med barnedåper. Han slo seg ned i Humlesund/Humløy, dengang en viktig uthavn i Vestre Moland ved Lillesand. Hvis det viser seg at han i kirkeboken for Vestre Moland har etternavnet Andersen, er det helt sikkert at det er rette person du har funnet. De hadde 6 barn: Anna Elisabeth, Thomas Christian, Arent (evt. Arnt) f. 16.9.1818, Ingeborg Marie, Kristen og Erasmine.Jeg kan ikke vente at noen skal lete i mikrofilm av den aktuelle kirkeboken for meg, men skulle likevel en eller annen ha lett tilgang til den, ville jeg være svært takknemlig for å vite det korrekte etternavnet til Niels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her i byen har vi til tider tilgang på slikt. Men det hender filmane er utlånte. Men eg skal merke meg saka og sjå etter ved eit høve. Kan hende finst det òg kopi av kyrkjeboka på Aust-Agder Arkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.