Gå til innhold
Arkivverket

[#2636] Anne Tovsdtr, Øier, f. 1829


Gjest Jarleif Nordheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarleif Nordheim

Min kones tip-oldemor, Anne Tovsdr, står i RHDs telling for 1865 på gården Holmen i Øyer kommune. Hun er gift med John Olsen f. 1823 i Gausdal.Mitt problem er å finne Annes foreldre. "Tov" er vel ikke akkurat noe vanlig mannsnavn i disse trakter - under folketellingen i 1801 finner jeg ingen i nabokommunene (men det er mange i Telemark). Er det noen av dere der ut som kjenner til denne slekta? Takknemlig for svar.MVH Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Kristiansen

Jeg synes det er en interessant tanke å kikke nærmere på navnet "Tov" - kanskje noen kjenner nærmere til opphavet til dette. Jeg kikket på 1801-lista over "Tov" og ser der at førstemann kommer fra Sandsvær og er "bergmand". Tanken slår meg: Har det vært "virksomhet" i området som kan ha tiltrukket seg arbeidskraft fra andre deler av landet?Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hmaberg

Et rent "statistisk" søk i FT 1865 med fornavn lik "Tov" viser at navnet har en dominerende forekomst i Gransherad og Hjartdal i Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Jeg har nå fått direkte melding om at Annes far er Tov Pedersen Fossum, Holden i Rollaug. Han er født 1787. Tovs mor er Ingeborg Johnsdatter Stalsberg Øvre i Øyer (f. 1806). Gårdsnavn til Tov passer dårlig med hva jeg finner i 1801-tellingen for Rollaug. Har noen kjennskap til slekter i Rollaug? Finnes det gode bygdebøker?MVH Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det finnes en bygdebokserie i 5 bind med gårds- og slektshistorie for Rollag; siste bind ble ferdig for et par år siden. Så langt jeg har hatt anledning til å sjekke for min ene slektslinje til Rollag synes bøkene å være relativt gode (og komplette?) når det gjelder folk og slekter med fastere gårdstilknytning; men de synes mindre dekkende hva "småkårsfolk" angår.Jeg har bind 5 i hylla, skal se om jeg finner noe der.Mvh, Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.