Gå til innhold
Arkivverket

Endre temaoverskrift


Arild Kompelien
 Del

Recommended Posts

Ser det er mulig å endre temaoverskrifter. Så langt bare kommet over et tifelle der jeg finner endringa som vesentlig. Men er denne muligheten ønskelig? Jeg synes det er en uting og forvirrende og muligens heller ikke til hjelp for den som lager temaet. Over et par dager kan jeg ha engasjert meg i et tema, uten at man kanskje har funnet en løsning. Noen dager etterpå ser jeg løsningen, og går tilbake for å legge inn svaret - men temaet finnes ikke lenger, eller rettere sagt temaoverskrifta er forandret til det ugjenkjennelige. Skal jeg da bruke energi på å leite opp den nye temaoverskrifta hvis spørsmålsstiller leker "katt og mus" med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes muligheten til å redigere temaoverskriften er veldig nyttig. Noen ganger er det svært så sparsomt med opplysninger i temaoverskriftene, og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg oppfordret folk til å gi gode opplysninger i tråd-titlene i det gamle Brukaforumet for å øke sjansene til å tiltrekke seg oppmerksomhet fra folk som har spesielle kunnskaper om en spesiell slekt eller et geografisk område. Vi kommer nok fremdeles til å måtte gi slike råd og oppfordringer - bare med den forskjellen at nå kan trådstarter faktisk gjøre noe med overskriften i ettertid.

 

Dessuten ser vi rett som det er at trådens innhold etter endel innlegg endrer seg i forhold til utgangspunktet, og da kan det være kjekt også å kunne endre overskriften.

 

Problemet med at en tråd blir "borte" ved at overskriften endres, løses ved å abonnere på tråden.

 

Jeg hadde håpet at den nye debattforumløsningen nærmest "tvang" oss til å gi gode og utfyllende opplysninger i overskiftene, f.eks. ved å ha et felt med steds- eller slektsnavn i en rubrikk som man måtte innom før man startet en ny tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi jobber med å få på plass temanr slik vi hadde før, det vil forhåpnetligvis løse en hel del.

 

Hva gjelder at debattene sklir ut og går over i en annen debatt, så ville jeg foretrukket at de innleggene som gjaldt et nytt emne ble hentet ut og lagt i en egen debatt, framfor at de fikk ta over en pågående tråd og tilslutt endre tittelen på hele tråden. Moderatorene har mulighet til å plukke innlegg fra en debatt og legge dem over i en ny tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummererte tema vil være en løsning.

 

Er ellers enig i Tores ønske om bedre temaoverskrifter, men det ser ut til å være et håplaust ønske. Hvis da ikke noen finner en løsning i retning av det Tore foreslår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan av og til komme trådar med inkjeseiande titlar som "Noen som kan hjelpe", "Utvandring", osv. Også i andre tilfelle kan ein ynskje å forbetre tittelen etter å ha tenkt seg om. Det vert litt tungvint å måtte henvende seg til moderator for å få retta opp ein dårleg emnetittel.

 

Skal ein fjerne denne mogelegheita bør det kanskje lagast eit punkt i ordensreglane der ein set krav om å lage gode emnetitlar, og der moderator rettar opp dårlege emnetitlar av typen som er nemnt ovanfor. Her eit eksempel frå diskusjon.no. I tillegg er det der ein 3-ordsregel, som hindrar folk i å opprette emne med tittel på færre enn 3 ord. Om dette er ein fornuftig måte å gjere det på her veit eg ikkje, men slik kan det altså gjerast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.