Gå til innhold
Arkivverket

[#2644] Haagen Biørnsen og Ragnhild Knudsdatter,Hatlestad.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

De to nevnte personene dukker opp på Hatlestad gård i Fana v/Bergen rundt 1750/60.Han var født ca.1730 og hun ca.1735.De var trolig gift før de kom dit.Der fikk de bl.a. datteren Marthe som ble født 12.12.1762.Hun ble gift i 1790 med Fredrik Monsen fra Ytre Midttun.Men hvem var Haagen og Ragnhild , og hvor kom de fra?Det er spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Minde

Jeg kan desverre ikke svare på hvor disse to kommer fra, jeg ville bare fortelle deg at jeg også holder på å rote med Hatlestad på denne tiden. Min 4xtipp oldemor ser ut til å være datter av en Thomas Haagensen Hatlestad, kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Til Rune T.: Kor har du funne at Marthe vart føss 12.12. 1762. Den Marthe eg finn på den familien, vart fødd 22.12. 1771. Fyrste barnet eg finn fødd i Fana, er Knud 06.01 1768. Eg har i alt 5 born på den familien fram til 1782: Knud (68), Martha (71), Biørne (76), Ole (80) og Sidsele (82).Til Linda: Thomas Haagensen, Hatlestad giifta seg som enkjemann 0407 1762 med Christine Olsdatter frå Hausdal. Dei fekk fire born: Dorthe (63), Ole (66), Anna (69) og Haagen (71).Til båe: Fleire av dei nemnde borna gifta seg seinare i Fana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Du har helt rett Bjørn.Jeg stokket fødseldatoene til Marthe Haagensdatter ganske ettertrykkelig,beklager.Men det mest interessante her er hvor foreldrene kom fra.Jeg har søkt i de omliggende distriktene uten hell.Hverken Os eller Sogn og Fjordane hvor de fleste kom fra har gitt resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du lyt nok leite vidare i det som er lagt ut og i nye som etter kvart kjem. Korkje Bjørn eller Haagen var høgfrekvente namn på den tida, ser det ut til, så du finn dei nok ein dag. Men det finst òg nokre hol i kyrkjebokrekkja einskilde stader, mellom anna i Sund. Difor kan dei ha ramla i eit slikt hol.Dei er i alle høve ikkje i Bergen, Årstad eller Askøy - eller Fana, ser det ut til, heller ikkje i Voss, Tysnes, indre Nordhordland eller Jølster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Laila Wilhelmsen

Hei Rune Thorstensen, Jeg leter også etter foreldrene til Håkon Bjørnson Hatlestad og Ragnhild Knutsdatter Hatlestad ettersom også jeg har Marthe Fredriksdatter Hatlestad, datter av Fredrik Monsson Ytre Midtun og Marta Håkonsdatter Hatlestad blant mine røtter. Marthe giftet seg i 1882 med Cornelius Albrigtsen Skage. Hans sønn Mons Corneliussen Skage flyttet til Bergen og er min tippoldefar. Jeg har vært inne på mormonerbasen og søkt og finner der flere Ragnhild Knutsdatter, jeg har fødsel 1731 på henne. Jeg har funnet en som er født 1730 på Voss med far Peder Knutsen og mor Marthe Larsen, det er også en døbt 20.4,1731 i Vatne, Møre og Romsdal med far Knud Olsen, og en født 20.4.1731 i Smålenene, samt en født 1730 i Laagny, Solund, Sogn med far Knut Korneliussen og mor Anne Johannesdatter. Har du funnet ut noe mer siden du skrev dette innlegget? mvh Laila Wilhelmsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Rune Thorstensen

Til alle som måtte ha interesse av denne familien. Gåten er nå løst: Haagen Bjørnsen og Ragnhild Knudsdatter giftet seg i Vikøy(Kvam i Hordaland) 31.05.1765 .I følge kirkeboken kom Haagen fra gården Tveitelie i Kvam med foreldre Bjørne Aslaksson 1695-1742 og Marita Oddmundsdtr. f.1695.Ragnhild var født i 1737 av foreldre Knut Nilsson Y.Ålvik , Kvam 1705-1792 og Sella Olsdtr. Ø.Byrkjeland 1705-1750.Ragnhild ble født på Ø.Byrkjeland i Kvam.I følge bygdeboken for Kvam står det at det nygifte paret flyttet til Hatlestad i Evanger , men det skal nok være Hatlestad i Fana. Håper at andre kan ha glede av dette.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.