Gå til innhold
Arkivverket

[#2647] Skomagermester Peder Sarkal Hansen Grønvold m/fami


Gjest Anita Odberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Odberg

Etterlyser opplysninger om skomagermester Peder Sarkal Hansen Grønvold født 1828, bosatt i Skoger, Buskerud i 1865 (gnr.406e og listenr.1027). Hustru er Karen Pedersdtr. født 1835. Kjente barn er: Julius Emil født 1859, Hans Smith født 1861, Peder Carensius født 1863 og Sara Christiane født 1864.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

For å spikke litt fliser: Skomakermester Peder Sarkal Hansen Grønvold & fam. finner du i FT1865 for Drammen! (Jeg har FT1865 for Skoger i særtrykk fra RHD og kunne ikke finne ham der). Ut fra listen over gårder og matr.nr. (20 og 21) synes det som om Grønvold lå/ligger) under Strømsgodset (Skoger); men det skulle ikke rare flyttingen til for å havne i Drammen. Min erfaring er at opplysninger om fødested, f.eks. "Drammen" vs. "Skoger", er nesten 100% etterrettelig. Fødested "Drammen" bør derfor bety at du vil kunne finne dåp i Strømsø, Tangen eller Bragernes kirker. ("Skoger" ville antydet Skoger eller Strømsgodset).Etter å ha "fisket" litt på g.nr.406 i FT1865 ser det ut som om familiens bosted i 1865 ligger under Bragernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

I IGI (//familysearch.org) vil du kunne finne at Peder og Karen giftet seg 25 Apr 1859. Det står "Strømsø"; jeg antar at det betyr Strømsø kirke i Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Odberg

Takk for hjelp! Vet du om der finnes bygdebok for Drammen eller distriktene rundt? Ex. Bragernes? Fant en for Skoger, men den er det kanskje ikke? Siden Peder Sarkal var skomagermester, er han da en såkalt byborger, og nevnes i litteratur omkring dette? Eller tar de da kun for seg byborgere generelt med deres historie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Først en liten "korreksjon" til g.nr.406: Det kan faktisk se ut som om dette g.nr. også inkluderte eiendommer på sørsiden av elven /dvs, Tangen).Hva angår byhistorie for og håndverkere i Drammen, må jeg innrømme at jeg ikke vet om det finnes så detaljerte bøker/nedtegnelser at det er mulig å finne noe om hver enkelt håndverksmester fra forrige århundre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Et godt tips vedrørende Drammen er å sende en forespørsel til Drammen Folkebibliotek. Der er de både veldig flinke og har en utmerked service.Det finnes en egen Drammensamling på biblioteket, så om det finnes noe litteratur om håndverkere i Drammen i det forrige århundrede , så får du sikkert svar.Jeg er selv på dette utmerkede bibliotek ofte, men leter etter personer fra andre deler av Buskerud og er ikke kjent med håndverkere.Ellers ligger gården Grønvold, som etterhvert har blitt noe fradelt, på Sundland , vis a vis Sundland Eker Papirfabrikk i det gamle Skoger. Det var slagter Andersen som på 1900 tallet kjøpte den.Dette har du sikkert lest i Skogerboken.Hils gjerne fra meg.mvhTormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.