Gå til innhold
Arkivverket

[#2654] Christen Thommesen, Fåberg --> Biri?


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg er på jakt etter opplysninger om Christen Thommesen, som bygslet gården Røllesby på Biristrand på midten av 1700-tallet. Er dette samme Christen Thommesen Colbergstuen som gifter seg med Kirsti Christensen, Ravnberget i Fåberg 16.12. 1735? Og fikk disse to en sønn Halvor Christensen, som siden giftet seg med en Anne Olsdatter? Bakgrunnen for den noe underlige spørsmålsstillingen er: Halvor Christensen er far til Jacob Halvorsen, Røllesby. Bygdeboka for Biri nevner ikke Halvor Christensen under Røllesby, men har med Andre Christensener,og deres far Christen Thommesen,som er opplyst å være fra Fåberg. I kirkebøkene for Fåberg på Digitalarkivet har jeg så funnet ovennevnte Christen Thommesen. Dersom noen kan bidra til å bekrefte eller forkaste teoriene ovenfor, blir jeg glad for å høre om det.Vennlig hilsen Per Helge Seglsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Liv Marit Haakenstad

Her er noen opplysninger:1. Ekstraskatten 1766: Kårfolk på Røllesby; Christen Thomes. og Kjerstie Christensd. Christen Christensen og Marit Knutsdatter har gården. i 1767 er det i tillegg nevnt en Seselle Christensd. 2. Panteboka 1762 nevner Anne Olsd. Røllefsby (35), Christen Tommesen (60), Tomas Christensen (24) og Christen Christensen (20). 3. Et skifte av 23.07.1764 etter Halvor Christensen Røllesby nevner hans en av vergene for barna, farbror Christen Christensen Ramberg av Fåberg. 4. Skifte etter Christen Thomesen Røllefsby er holdt 02.03.1765 i levende live. Da oppgir han gården til nest eldste sønn med samtykke av sønnen Thomas.Hilsen Liv Marit Haakenstad www.genit.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.