Gå til innhold
Arkivverket

[#2677] Blix, Clingås


Gjest Vemund Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vemund Kristiansen

Er det noen som hvet mere om Blix-slektens aner ? Jeg er blitt fortalt at slekten kom fra Sverige, og den første som kom til Norge hette Carl Clingås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Anrep, Svenska Adelns Ättar-Taflor:"Hr. Magnus (Mons) Petri Blix, provst og (1532) sogneprest til Undersåker i Jämtland, sønn av Peder Blix, en norsk adelsmann som i 1502 flyktet fra blodbadet på Akershus".Elgenstierna, Svenska Släktskalendern 1919 (1915/16?):"Magnus Blix var sønn av "Carl i Kluxås" som nevnes 1487 og 1536, og hvis far kanskje het Peder og var sønn av Magnus Blix:"en betydende Man i Jämtland" som Sanct Ambrosii Dag 1410 utfærdiget et endnu bevaret Gjældsbrev; han var "af gammal och fornâmlig adlig Ätt i Norge" og stamfar til de svenske slekter Blix og Blixenkron".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Sofie H. Simonsen

Jeg har en Lauritz Mogenson Blix født rundt 1540 død 21/6-1621. Er det noen som vet hvordan denne kobles til Blix-slekten i Sverige? Min e-post: kai.sjoholm@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Standardartikkelen om Blix i Norge er vel Henning Sollieds artikkel i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bind III. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tiller

I bygdeboken for Naeroy i Namdalen, Bind VI side 634 og 635 finnes nevnt Salomon Salomonsen Blix f. 1631 i Jaemtland, Sverige. Hans soenn Johannes Salomonsen Blix var lensmann i i Leka og Soer-Bindalen fjerdinger fra 1710 til 1728 da han ble fratatt embedet og stilt for retten. Om disse Blix har noe med dine aa gjoere det vet jeg ikke. Jan Tiller RAGAMUFFIN.JOT@bigpond.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.