Gå til innhold
Arkivverket

[#2678] Hvem er Anna Christensen??


Gjest Tarjei Kidd Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tarjei Kidd Olsen

Jeg har drevet litt med slektsforskning i det siste og har kommet fram til dette: I 1875 (tror jeg) hadde Anna Christensen en sønn, sannsynligvis i Trøndelag (Trondhjem?). Han ble adoptert av en familie med etternavnet Olsen (vet ikke mer om dem), og han het Laurits Bernhart Olsen. Hva Anna kalte gutten, vet jeg ikke (hvis hun ga ham et navn). Laurits hadde minst tre barn: Harald, Gunvor og Severin Olsen. Er det noen som vet NOE om denne Anna Christensen?? Jeg har et bilde av henne og Laurits, tatt i Trondhjem... Hun ser ut som hun er i omtrent 25-30 års-alderen, mens Laurits neppe er mer enn 1 år (gjerne yngre?). Tusen takk for enhver hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det ser ihvertfall ut som om Anna og sønnen holdt sammen i 1875. Mener det er dem du finner i FT1875 i RHD: Søk på "Lauritz Olsen" og begrens søket til Sør-Trøndelag. Laurits Olsen, f.1875 bor da sammen med moren, Anna Kristensdatter, f.1850 i Trones (Grong?) på gården Lian på Strinda.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Har forsøkt å finne Anna Kristensdatter i FT1865, men foreløpig uten hell. Fødested "Trones/Thrones" fungerer ikke. Så langt jeg har klart å finne ut peker de aller fleste av "fødested Trones" mot Grong i NT, men det finnes en henvisning til Trones og Gudbrandsdalen. I FT 1865 finner du en Anne Kristensdatter (16) på Inderøya i FT1865 med "Ringebo Præstegjeld " som oppgitt fødested. (Passer bra med "Ringbo", men fødested er ikke alltid korrekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tarjei Kidd Olsen

Interessant! Jeg har sjekket de kildene du nevnte, og det virker som du kan ha rett.. Men bak på det bildet jeg har, har noen skrevet "Anna Christensen" og "Laurits Olsen". Det er kanskje mulig at personen som skrev dette forvekslet "Kristensdatter" med "Christensen"? Finnes det ikke noen offisielle arkiver jeg kan sjekke som kan si meg noe mer om Anna og hennes slekt? Akkurat nå er jeg i Østfold, men skal til Trondhjem i morgen. Bortsett fra bygdebøker og slikt må det vel finnes fødselstavler o.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Tror ikke det er noen forveksling. Du vil finne utallige eksempler på at kvinners patronym "-datter" ble til "-sen" når de flyttet til byen. Så langt jeg har sett var dette også mest utbredt i de største byene. Trolig har hun selv valgt å "skifte navn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

Dette er kanksje litt på siden av diskusjonen deres, men ville bare opplyse om at det finnes ei lita bygd som heter Trones midt i mellom Verdal og Røra i Nord-Trøndelag. Vil tro at den kommer inn under Verdal prestegjeld.Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.