Gå til innhold
Arkivverket

[#2680] August PETERSON fra Gravvik og Amerika


Gjest Jan Tiller
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Tiller

I et avisutklipp fra Namdalens Folkeblad fra ca 1931/32 ? Staar aa lese en artikkel vedr. slekten Holmberg / Skillingstad med overskriften " Julebrev fra Syd Dakota ". Artikkelen er skrevet av "August Peterson, Centerville, South Dakota", datert 12 November 1931. Han skriver at han vokste opp paa en plass kalt "Sandviken i Gravvik i Namdalen". Artikkelen som omhandler en masse navn i mitt familietre, har tydeligvis blitt skrevet etter hans Norgesbesoek i 1929-1930. Han nevner ogsaa sin bror William M. Hagen. Begge var gift med Svenske " Flickor " og utvandret til Amerika ( rundt 1900 ?) Jeg kan ikke finne noen av dem i FT. Jeg vet ikke hvor de hoerer hjemme i slekten, men begge drev med slektsforskning og etterlot seg masse informasjon baade paa Norsk og Amerikansk side. Navnet Peterson tyder paa Svenske aner, men jeg vet ikke hvor jeg skal lete. Kan noen hjelpe ? Jan Tiller, Australia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du finn ein Peter Hagen Petersen på Sandvik i Leka (Lækø) under Nord-Trøndelag (kor òg Gravvik ligg) i 1865. Han er då midt i ein stor barneproduksjon, utan at dei nemnde namna er mellom borna. Kan hende dei kom til seinare, om dette er rette folka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Hanssen

Hei Jan! Her kommer et innlegg fra "sekretæren". Som Bjørn Davidsen sier kom August fra Sandvik under Eiternes i Gravvik. (Bygdebok for Nærøy b. 6) Hans foreldre: Peter Hagen Petersen f: 9.5.1827 d: 1876 gm: 2 Ingeborg Anna Jensdatter Hjelmseng f: 8.4.1841 d: 1877 (Hennes forelde: Jens Jonassen Holmberg Hjelmseng f: ca 1803 Trondheim og hustru Brynhild Hansdatter f: ca 1811) (Peter hadde tilsammen 11 barn i 2 ekteskap)Johan August Petersen f: 23.9.1869 utvandra til USA i 1888, gift og bosatt i Clay County, Sør-Dakota. Hans bror Vilhelm Petersen f: 5.6.1872, gikk i malerlære i Trondheim. Til USA i 1890, studerte teologi, og var siden lærer og prest på forskjellige steder i USA. (Står oppført som slektssamler - W.M.Hagen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Hanssen

En liten tilleggsopplysning: Jens Jonassen's Holmberg-navn kom av at hans mor, Bergithe (Bereth) Fredriksdatter Wang, som enke ble gift med Ole Johansen Holmberg f: 1754. Han var altså Ole Holmbergs stesønn! Under Hjelmsenget står han oppført som Jens Fredrik Jonassen Wang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tiller

Hanne, jeg har sagt det foer, du er verd din vekt i gull !!!! Send meg din E- mail adr. er du snill, og takk for hjelpen. RAGAMUFFIN.JOT@bigpond.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.