Gå til innhold
Arkivverket

[#2683] Kristiandsund og der omkring


Gjest Gunnar Hustvedt
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Hustvedt

Jeg leter etter foreldrene til Josefine Gurine ??. Hun er født 07.01.1875. Hun er født utenfor ekteskap. Moren heter Guri, senere gift Eliassen. Josefine Gurine gifter seg med Edvard Andreassen Istad. f. 01.04.1875 (Bolsø)Jeg er også på jakt etter Edvard sine foreldre. Er det noen som kan hjelpe meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

1) Josefine Gurine og ektemann Edward Istad finner du (som nygift) i Haugesund i 1900: Søk på FT1900 i RHD på fornavn "Josefine G" og begrens søket til Rogaland.2) Listen i RHD viser at Josefine ble født i Kristiansund. I FT1900 her i DA finner du moren Guri og mann Knud Eliasen (+4 sønner). (Regener ihvertfall med at det er henne).3) Fødested for Guri er oppgitt til Tingvold, men ettersom du ikke har oppgitt noe patronym, er det ikke mulig å identifisere riktig person i FT1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hustvedt

Takk skal du ha for tipsene Kjell. Jeg har også funnet henne i FT1900 i Haugesund, men har ikke klart å funnet resten.Jeg finner ei Guri på Tingvold som er oppgitt til 13 år ved FT1865. Hun er nærmest i alder. Jeg får jobbe litt mer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Du finner en Guri Røsand i Kristiansund i 1865, født i Tingvold i 1851 (dvs. 15 år i 1865) slik FT1900 sier hun skal være. Skal man først gjøre en kvalifisert gjetning for å komme videre, ville jeg sataset på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hustvedt

Takk igjen. Jeg trenger visst litt trening i å tenke i de rette banene, og søke på de rette plassene. Men øvelse gjør mester. Jeg får jobbe litt mer med Guri Røsand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hyggelig å kunne hjelpe. Det kan vel være ulike teknikker mhp. å søke i f.eks. folketellingene: Min teknikk (hvis man kan bruke det uttrykket) er å håndtere f.eks. navn (fornavn, etternavn, stedsnavn osv.) som frie variable ut ifra filosofien at hvis et navn kan skrives på flere måter så BLIR skrevet på flere måter. Garantert. Teknikken blir da å legge opp et relativt romslig søk basert på "begynner på" eller "inneholder" og akseptere alt som kommer selv om det i utgangspunktet ser helt vilt ut. Antallet blir allikevel kraftig redusert ved kreativ og mest mulig ikke-ekskluderende bruk av søkekriteriene. Sitter jeg tilslutt igjen med noen titalls kandidater, kan f.eks. "alder/fødselsår" og "alle" ofte gi meg det jeg trenger for å finne den personen jeg søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.