Gå til innhold
Arkivverket

[#2698] "FAHLE" Sunndal / Møre og Romsdal


Gjest Britt Håkensveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Håkensveen

Jeg leter etter foreldrene til: IVER FAHLE f. 1850.Iflg. folketellingen 1900 bodde han da i Kristiansund. Gift med: Inger Fahle f. 1844/Tingvold. De fikk barna: Trine 1872, Ferdinand 1883, Halvor 1886 og Tore ??. Men hvem var hans foreldre?All hjelp tas imot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Skal jeg tippe, vil jeg tro at foreldrene het Thore Iversen og Marith Fredriksdatter (se Faleløkken i 1865). Iver Thoresen (16) finner du da som tjenestedreng på en annen gård i Sunndalen. Hvis ingen andre har data som bekrefter foreldrenes navn, må du til en eller annen kirkebok (faddere til eldste barn (Kristiansund?) kan være nyttig hvis du ikke vet Iver og Inger giftet seg) Godt Nytt År!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mads Jensen

I bygdeboka for Sunndalen, Sunndalsboka bind II, på side 150 finner du under plassen Faleløkken en Ivar som er født i 1850 og som i 1872 utvandret til Kristiansund. Hans far var husmann Tore Ivarsen (Flatvad) f.1825-d.1869 som i 1848 giftet seg med Marit Fredriksdtr. (Faleløkken) f.1823-d.1866. I bygdeboka er det oppgitt at Ivar hadde 6 søsken. Du finner også en del av Ivars forfedre i bygdeboka. Hvis du tror at denne Ivar er den du søker, er vel det viktigste å se om opplysningene fra bygdeboken bekreftes av kirkeboken, som jeg antar er "Ministerialbok for Sunddals Prestegjeld, Nordmøers Prostie 1847-1877.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Irene Håkensveen

Takk for hjelpen alle sammen!!Det er mest sannsynlig at de opplysningene dere har gitt meg er de jeg søker! En slektning nevnte nemlig "Faleløkken".Hvis Mads Jensen leser dette igjen: Hvor kan jeg få tak i bygdeboka for Sunndalen?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mads Jensen

I fjor sommer hadde bokhandelen på Sunndalsøra hele serien på syv bind (tror jeg) av "Sunndalsboka". For gardene i øvre Sunndal er bind 1 og 2 av Ivar Seljedal aktuelle. Vil også anbefale bind VII "Tid i endring. Bygdahistoria frå 1840 til 1920." av Jostein Sande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.