Gå til innhold
Arkivverket

[#2708] Sr. Peder Hansen Lund, 1600-tallet


Gjest Sissil Bruun Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Hvem var Sr. Peder Hansen Lund, bosatt på Rogstad i Støren sogn i 1689, og pantsetter både denne gården og en rekke andre gårder for å dekke opp en gjeld på 2005 riksdaler? Hans svoger er Anders Jørgensen Parelius. En tingprotokoll starter midt inne i denne saken, og det mangler en dobbelside på den kopien jeg har (den eksisterer sannsynligvis, for den er avfotografert med en rekke striper), slik at jeg får ikke helt med meg forhistorien til denne saken. Er det noen som vet?Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Hanne Heen

Hei SissilDrar frem dette gamle innlegget som jeg ser du ikke har fått noen kommentarer til. Under Utstu på gården Bjørgen i Støren er Peder Hansen Lund også nevnt. (side 201 i Bind 1 for Støren bøkene.)Der er han nevnt som fogd, men ikke hvor. Regner med at dette er samme mann som på Rogstad. Utstu på Bjørgen kom under Lorentz Mortensen Angells eiendom, og da kom Svend Peders Lund dit, som han nevner er sønn av førstnevnte Peder Hansen Lund.Jeg har sett gjennom boken Embetsmenn i Midt Norge og finner ikke Peder Hansen Lund nevnt der, så hvor han var fogd vet jeg ikke. Har du funnet ut noe mer om han i denne tiden ?Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Han er nevnt i 'Embetsmenn i Midt-Norge i tiden 1660-1700' som fogd i Gauldal 1674-1685.Han er også nevnt i Rentekammerets norske bestallinger 1660-1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei Lars SteinarTusen takk skal du ha. Da hadde jeg sett i feil bok, jeg har den for årenen 1536-1660. Skal låne den andre neste gang jeg er på biblioteket. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.