Gå til innhold
Arkivverket

[#2710] Salomon Jonsen (1734-1822) Vestfold


Gjest Carl Müller
 Del

Recommended Posts

Gjest Carl Müller

Prøver igjen med et spørsmål om Salomon Jonsen. Ved sin begravelse på Nøtterøy i sept. 1822 oppgis han å være 88 år og 5 mnd, han bør hvis det er riktig være født i mars 1734. Jeg tor jeg har pløyd alle kirkebøkene for Vestfold (spesielt Borre) i et romslig tidsrom uten å finne ham døpt. Første sikre tegn ser ut til å være i Borre der han er konfirmert 1.4.1753. Det første av tre ekteskap inngås også i Borre i 1759. Han hadde i tre ekteskap iallefall 10 barn, så etterslekten er stor. Han er kort nevnt i Borre bygdebok, uten at det sies hvor han var fra. I 1801 er han kongelig lods og nevnes annet sted som losoldermann. Jeg er uten videre kreative ideer om hvordan jeg videre skal kunne lete etter ham, evt. søsken og foreldre. Er det noen som kan hjelpe??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Salomon Jonsen er også nevnt i bygdebøkene for Slagen (s. 1168) og Nøtterøy (Unneberg, s. 772 og L.Berg s. 497). De tre hustruene og de 13 barna er nevnt både i bygdeboken for Slagen og i Unnebergs bok om Nøtterøy.En mulighet for å finne ut mer om Salomon Jonsens slekt er å se på hvem som var fadder for barna. Ettersom Jonsen var konfirmert i Borre, er det forholdsvis sannsynlig at minst en av foreldrene også har bodd der da. Dersom foreldrene er død i Borre, kan skifteprotokollene være en mulig kilde for å finne ut mer om slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.