Gå til innhold
Arkivverket

[#2711] Ludwig Munthe f. 1674/1657 gift med Dorothea Blix


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

På "Pensjonatet finner jeg Vigde i Sogn og Fjordane 1669-1922 - ref. 21332 med ovennevnte ektepar og fødselsår som antydet før skråstreken. Men i Sverre Munthes: Familien Munthe er fødselsåret som oppgitt bak skråstreken - temmelig stor forskjell!Dessuten står det at det er ektefellenes første ekteskap, hvis jeg skal tolke "Brudgom ektesknr" 1 som første ekteskap. Ifølge Munthe var Ludvig først gift med Karen Iversdtr Leganger.Er det noen som har kommentarer til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Hei, jeg hadde samme problemstilling med noen kirkebøker fra Leikanger. Jeg sjekket dem opp, og der stod det ingen fødselsår, enda dette var oppgitt på internett. Fikk da som svar (sånn noenlunde) at fødselsår ikke var fra kirkebøkene, og at årstallene hadde noe med databaseoppbyggingen å gjøre. Det er defor ikke fødselsår som står der. Når det gjelder ekteskapsnr. er det jo helt avhengig av hva presten valgte å føre. Er det ikke ført spesifikt noe annet, antas det vel at det er første ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Disse personene er også omtalt i Personalhistorisk Tidsskrift bind 2 (1881). Her oppgis følgende data: Ludvig Munthe, f. ca. 1656, død 1708. Dorothea Blix, f. 11.2.1671, begravd 18.4.1708.Det står også følgende: "Sognepræst til Wiig i Sogn, blev gift med en Datter af Hr. Iver Leganger, Ludvigs Formand; med dene Kone avlede hand 8 Børn."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.