Gå til innhold
Arkivverket

[#2714] Rangela Jackobsd, Syslak, Lindås


Gjest Tor Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Tror ditt tips er riktig: Under linken til kirkebøker nedenfor finner du "Vigde i Lindås 1740-1815". Der vil du finne ungkar (U.K.) Jacob Michelsen Skodven og pige (P.) Anna Michelsdatter Syslock som giftet seg i 1764.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Jeg fant det selv på Familysearch etter at jeg fant ut litt mer om særegenheter i søkingen.Det viser seg at fars navn Jacob bare finner Jacob, mens Jakob finner både Jacob og Jakob. I andre sammenhenger er det fonetisk søk f.eks. Anne finner Anna og Mikelsen finner Michelsen.I tillegg er det mange rare dobbeltregistreringer. Jeg fikk omsider tilslag på Ragnhild Jacobsd, men da kun med far Jakob Syslach.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Kirkeboken for Lindås (A4, 1764-1791)folio 72a viser Ragnhilds dåp, men det er dessverre ikke nevnt noe om hvem som var hennes mor. Faddere ved Ragnhilds dåp var: Ingebrigt Syslach, Johannes Saltness., Knud & Eli Veraas og Giertrud Syslach.Er det den samme Ragnild Jacobsdtr Syslach som den 10. juli 1806 blir viet til Iver Monsen Høvig?mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Takk for oppslag i kirkeboken. Hva var dåpsdato? Familysearch har en dåp 25.1.1772 med Jacob Michelsen og Anna Micelsen, og en 25.2 med kun Jacob Syslach. Jeg antar dette er den samme dåpen.Jeg hadde sett meg ut Ingebrigt som mulig bror til Jacob så det kan vel stemme når han var fadder og fra samme gård i flg vielsen. Giertrud finner jeg ikke i 1801. Heller ikke de andre fadderne.Jeg la også merke til RJ + IM og det er vel ikke usannsynlig at dette er hennes 2 ekteskap, men jeg har ikke sett på dette. Familysearch har barna Iversen: Guri (1809), Guri (1812) og Massie (1817) med både IMo og JMi som far! De er for sikkerhets skyld også oppgitt med både Ragnhild og Rangela som mor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Beklager at jeg glemte å nevne dåpsdatoen. Ragnilde, Jacob Syslachs datter, ble døpt den 25. februar 1772 i Lindås hovedsogn.Jeg har ikke funnet døpt noen Ragnild/Rangele som datter av Jacob og Anna Micelsen den 25. januar. Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

På nytt takk for hjelpen. Det jeg fant på Familysearch i denne sammenhengen understreker bare det som Kjell H nevner under Forum 3 # 620. Registreringene ser ut for å komme fra flere paralelle kilder som ikke er sjekket for å luke ut dobbeltregistreringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.