Gå til innhold
Arkivverket

[#2721] Olaves Olsen, Berg i Østfold, utvandret til New Ze


Gjest Jarleif Nordheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarleif Nordheim

Min tippoldemors bror, Olaves, ble født 1864 eller 1865 på Torp nordre i Berg i Østfold. Foreldre var Ole Andersen Østeby (en av "haugianerhøvdingene i forrige århundre") og Anne Kristine Hansdr. Olaves utvandret til New Zealand, og familien hørte ikke mer fra ham. I forbindelse med et arveoppgjør ble han etterlyst via Frelsesarmeen. Han ga da livstegn fra seg, men det ble ikke ytterligere kontakt. Jeg antar han har kalt seg Olaves (kanskje Olaus?) Olsen eller brukt gårdsnavn der han kom i fra. Familien ellers har kalt seg Østeby etter Oles farsgård, men Ole selv eide i rekkefølge Torp i Berg, Mustorp i Eidsberg, Røed i Skjeberg, Kollerud i Aremark og Sønstevoll i Rokke. Olaves kan dermed ha tatt hvilket som helst av disse navnene. Jeg har ikke funnet ham i emigrantlistene over Oslo havn.Mine spørsmål er: Kjenner noen til om noe er dokumentert noe om utvandring til NZ fra disse trakter? Kjenner dere relevante søkemuligheter på folketellinger eller lignende på NZ? Kan frelsesarmeen være en relevant kilde siden de en gang har sporet opp Olaves?Med vennlig hilsen Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Russel Burr

Hello Jarleif, If you can provide some information in English I may be able to help.E-mail russellburr10@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.