Gå til innhold
Arkivverket

[#2724] Juliane Wessel, f.1806 i Vang eller i Andebu?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

I etterslekten til en av mine 3 tipp, finner jeg en Juliane Wessel (60) i FT1865 for Eiker ("svigermoder og enke"). Fødested: Vang på Hedmarken. (Ref. FT1801 for Vang - Nedrekvern).I Familysearch fant jeg imidlertid en Juliane Sofie Margrethe Wessel, født i Andebu, Vestfold i 1806. Fødselsåret passer som hånd i begge tilfeller. Kan noen fortelle meg om det dreier seg om samme person eller om det faktisk er to personer med samme(uvanlige?)navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Hogne Holst

Juliane Sophie Margrethe Wessel (f. 21.1.1806) er datter av Ole Waldemar Wessel og Marthe Sophie Stangebye. Ole var eier av Nedrekværn gård. Juliane var gift med Peder Gulbrandsen. Han var bodne i Modum og døde i Haugesund 1861. Kilde: De ældre norske familier Wessel, G.Wessel, Christiania 1898, s.53. mvh Hogne Holst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg fant ingen Juliane Sophie døpt i 1806 i Andebu, Vestfold - ei heller i Furnes eller Vang som er ført separat i 1806. (Kanskje er det blitt for sent på kvelden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkil Lier

Etter mine notater er Juliane Sophie Margrethe Wessel dpt.22.mars 1805 i Furnes som datter av Ole Waldemar Wessel og Marthe Sophie Stangebye. Sistnevnte er f.17.jan.1779 i Stokke og datter av lensmann Ingebret Stangebye(1746-1792) og hustru Maria Elisabeth Prebensdatter Wogn(1743-1819).Lensmann Stangebye var oldebarn av Hans Nielsen Wogn og hustru Margrethe Sophia von Buchwaldt til Fossnes.Hans hustru var barnebarn av samme ektepar. Mvh.Torkil Lier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja, hun fant jeg; 'Juliana Sophia Magreta' står det i kirkeboken. Datter av Ole Waldermar Wessel og Madame Marte Sophia paa Nordreqværn. (Vang H Furnes Mini 2 B 1789-1810 2/3 p.85), født 21.01.1805 og døpt 22.03.1805. Jeg så bare på 1806 igår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Fossnes i Stokke (innlegg 5) ligger veldig nær grensen mot Andebu. Kanskje henvisningen til Andebu kan ha noe med dette å gjøre? Kanskje moren var på besøk i sine hjemtrakter da barnet ble født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for alle innleggene og tilleggsopplysningene!(har vært bortreist en uke og har ikke kunnet svare før nå).Etter å ha vært gjennom diverse kilder om Juliane Wessel og hennes søsken er det min konklusjon at opplysningene i 'Familysearch' om at de ble født og døpt i Andebu i Vestfold er rent vrøvl. Vedkommende som i sin tid har kommet med disse opplysningene har åpenbart visst at moren kom fra Andebu, og har 'tatt en spansk en' mhp. hvor barna ble født og døpt. (Den type kjappheter har jeg forresten funnet mye av i 'familysearch').Når det gjelder Julianes ektemann Peder Gulbrandsen er det riktig at det står at han døde på Eiker i 1861, men til tross for hjelp har jeg ikke klart å finne ham der, hverken død eller begravet. Er derfor tilbøyelig til å tro at Modum kan være et kvalifisert alternativ. Kan noen sjekke det?Når det gjelder Juliane Wessel var hun fremdeles i live i 1875. I FT 1875 for (Øvre) Eiker 'heter' hun Julie Olsen, logerende enke på Horgen nordre. Hun er feilaktig oppført som forsørget av sønnen Jacob Pedersen. Jacob Pedersen var svigersønnen.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.