Gå til innhold
Arkivverket

[#2730] Kunstmaler Bernhard Olsen


Gjest Ola Herje Raumli
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Herje Raumli

Søker opplysninger om Bernhard Olsen f.1862 i Grue, Hedmark: Han var gift med Anne Sofie. Jeg søker Anne Sofies etternavn evt. forfedre. Anne Sofie og Bernhard bodde i Kristiania fra ca. 1890.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Vet du om Bernhard Olsen døde før 1900? Jeg har vridd og vrengt på FT1900 for Christiania, men ikke funnet noe som tyder på at han er å finne der. Derimot fant jeg en enke Anne Olsen med flere barn i Nedre Hammersborggt. 4. Hun var født i Solør i 1858, så det er ihvertfall fra den riktige delen av Hedmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Herje Raumli

Takk skal du ha. Jeg vet med 100% sikkerhet at Anne Sofie bodde i Kristiania i 1900, men sannsynligvis i Aker. Hun var ikke fra Solør, men Larvik-Stavern-Hedrum. Moren til Anne Sofie het antakeligvis Cecilie Andersen, og hennes mor igjen het visst dette hun og. Anne Sofie hadde tre kjente søsken: Regine, Karen og Anders. Det er mulig at Anne Sofie hadde svensk far eller at en av bestefedrene var svensk. Jeg har bare muntlige kilder på dette, og har bare søkt på nettet etter informasjon. Ser ut til at jeg må prøve noe annet. Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hvis du ikke allerede har funnet dem i Grue: Det synes som den riktige Berhard Olsen, søsken og foreldre er å finne, både i FT1865 og FT1875 for Grue (RHD). Hvis det er den riktige, er moren, Berte Syversdatter, enke i 1875. I FT1865 er rar for denne familien; foreldre + 1 barn er registrert for seg og fem andre barn (inkl. Bernhard) for seg. Navnet på gårdsbruket er det samme.Når det gjelder Anne Sofie og Larvik-Stavern-Hedrum, er det bare å smøre seg med litt tålmodighet. (Flere enn meg venter med lengsel og smerte på at FT1865 for Vestfold skal komme på Nettet i sin helhet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Vet ikke - tror det avhenger av en enighet mellom RHD og Digitalarkivet. Saken har versert en stund.Ellers er det jo mulig å låne mikrofilmkopier av folketellingen 1865 gjennom bibliotekene. Ulempen er at sålenge du ikke er helt sikker på hvor du skal lete, kan det bli noen timer foran betrakteren. Enklere, men noe dyrere er jo å kjøpe tellinger fra utvalgte kommuner fra RHD (innbundet A4).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.