Gå til innhold
Arkivverket

[#2743] Gunnil Marie Ols. fra Jarlsberg


Gjest Tore Næss
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Næss

Jeg er en av de mange som fortsatt savner hele Vestfold på nettet, så jeg må gå den tunge veien. I folketellingen for Drammen-1900 er Gunnil Marie Ols. listet som født 30.01.1849 i "Jarlsberg". Det kunne ha vært den Gunhild Marie Hansd. som er listet i 1865 tellingen under Sandar f. 1849 i "Sandeherred", men kirkeboka viser fødselsdato til å være 27.08.1848 og hun finnes også igjen som gift med en annen i 1875 tellingen for Sandar.Med utgangspunkt Jarlsberg, hvilke andre kirkebøker bør jeg søke videre i - eller har noen andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jarlsberg er vel en kortform for Jarlsberg og Larvik Amt (dagens Vestfold). Dermed skulle alle kirkebøkene for Vestfold i det aktuelle tidsrom være interessante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Enig med Katil FH, Trondheim, selvsagt. Men med utgangspunkt i Drammen virker det vel ikke usannsynlig at man tenker mer spesifikt på herregården Jarlsberg med alle dens underbruk, husmannsplasser etc.? Og i så fall tror jeg fortsatt at Sems kirkebok vil være verdt et forsøk.MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Takk for tipsene så langt. Var ikke klar over at Jarlsberg dekket hele dagens Vestfold. Med det utgangspunktet og med videre utgangspunkt i Drammen så er vel Skoger og Strømsgodset, (som inntil 1964 lå i Vestfold) et nokså aktuelt alternativ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Til Kjell Hamberg Gunnil Marie, (riktig stavemåte etter kirkeboka), var datter av Andreas Christophersen og hustru Ingeborg Olsd. Eikland. Det er ikke rart at du ikke finner dem i Skoger i 1865, for ifølge kirkeboka flyttet de til Strømsø, (Drammen), i 1863. Det er derimot mer underlig at jeg heller ikke finner dem i Drammen i 1865, men i 1900 tellingen finner du Gunnil Marie som gift med Tidman, (egentlig Timand), Olsen, (mine oldeforeldre), i Bromandsgangen som den dag i dag er en gate på Strømsø. Andreas var født 20.03.1826 som sønn av Christopher Hillichsen og Barbro Halvorsd. "paa Jerpen" også i Skoger. Ingeborg var født 13.04.1825 som datter av Arb. mand Ole Nielsen "Lønnerud+Gomperud" som det står i Kirkeboka for Skoger, (dette er plasser på dagens Konnerud i Drammen), og Ingeborg Matthisd. Det er så langt jeg har kommet hittil.Jeg har sett av flere innlegg at du ofte bruker Familysearch i letingen. Jeg har prøvd den på flere fra Lier og Eidsvold på 1800 tallet, men uten å få noen treff, selv om jeg kjenner både navn og fødselsår/sted. Er det noen "triks" jeg bør vite om eller er det mange hull i databasen?PS Jeg kan også nåes på: torna@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det er flere kommentarerer som kan knyttes til "familysearch". Min spontane bemerkning er at den er litt "rar": Jeg har funnet opplysninger som det ellers ville tatt meg uker å finne med manuell leting i kirkebøker. Og når jeg ser på hva som faktisk finnes, er det åpenbart at det er opplysninger som mangler, men som burde ha vært der, dersom den/de aktuelle kildene(e) hadde vært transkribert konsekvent og i sin helhet. Det er videre viktig å være klar over at Familysearch er en database hvor kvantitet er det primære. Det blir opp til brukeren å gjøre kryssjekking og kvalitetssikring i et datamateriale (det er viktig å vite NOE for å finne riktig) hvor samme person kan være registrert både 3 og 4 ganger, åpenbart med utgangspunkt i ulike kilder og med de komplikasjoner og feil som transkribering over en språkbarriere medfører. (Årstall er alltid riktige faktisk; navn kan være "borti natta").Stort sett benytter jeg "custom search" med utgangspunkt i for- og etternavn (aldri "Exact spelling") og legger ellers inn hva jeg måtte vite om tid og sted (bruk (+/-). MEN - faktisk kan et minimum av input-data gi mer enn et søk med detaljerte opplysninger. Ellers er det mitt inntrykk at det er de eldste (før ca. 1835?) kirkebøkene med fødsel, dåp og giftemål som er transkribert (det kan finnes unntak).Håper dette gav noen nyttige opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Takk for tipsene. Får prøve igjen, for som du sier, det kan spare masse tid på søking i kirkebøker. Der kan en ev. gå rett på for å verifisere etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.