Gå til innhold
Arkivverket

[#2745] Rett avskrift?


Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Hvor trygg kan man være at det foreligger rett avskrift? Jeg har et tilfelle hvor jeg finner en Niels Abelsen f. aug 09 1769 med foreldre Lars Erichsen og mor Anna Engel Hansd. Problemet mitt er at denne Niels står anført som død i merknadfeltet. Men 16 sep 1792 så gifter en Niels Erichsen seg med Anna Regine Spohn, de får to barn og i døpte i Bergen 1668-1815 så finner jeg en sønn Lars Erichsen f. 06 des 1792, med far Niels Lars Børge. Jeg ville trodd at den Niels Abelsen er den samme som er gift med Anna Regine. Kan det her dreie seg om en avskriftsfeil, slik at Niels Abelsen ikke er død? Noen som har ideer til hvordan jeg kan få bekreftet dette? Finner ikke at Lars Erichsen og Anna Engel Hansd fikk andre sønner med navnet Niels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg veit ikkje kor du har funne at ein Niels Erichsen gifter seg med ein Anna Regine Spohn. Men den Anna Regine som gifter seg 1609 1792 i MK skriv seg vitterleg for Meyer (var enkje og rett nok fødd Spohn), men vart gift med Niels Larsen Børge, så vidt eg kan sjå. Rett nok skriv denne Niels seg for Erichsen i 1801. Men om det er deira son, Lars, som vert gift med Berthe? Evertsd. og får sonen Evert, er eg ikkje heilt viss på. Det var nemleg ein eller fleire innflyttarar i 1803-05 som bar namnet Lars Erichsen - og som var fødd i første halvdel av 1790-talet. Difor kan dette krevje meir gransking om du vil ha fram slektssambandet til Evert Eriksen - om det er han som er utgangspunktet for det heile (jfr. ditt innlegg i anna forum).Men kva har denne Niels Abelsen med dette å gjere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Niels Abelsen (Abelsen står som fornavn) er sønn av Lars Erichsen og Anna Engel Hansd. Jeg hadde håpet at denne Niels Abelsen som står anført som død i merknadfeltet var den samme Neils Erichsen som giftet seg med Anna Regine Spohn Meyer. Grunnen til at jeg tror nevnte Niels Abelsen kan være samme person er at hans far står oppført med ulike etternavn, på to av barna skriver han seg for Lars Erichsen Aadneland, mens på de tre andre står det Lars Erichsen Borge/Berge. Det samme gjør også Niels Erichsen når hans sønn Lars Erichsen blir fødd. Da står han oppført som Niels Lars. Børge. Den enkleste løsningen på dette hadde jo selvsagt vært hvis man hadde kunne gjort oppslag på hvem fedrene til de nevnte ekteparene er ved vielsen, noe som får bli ved neste besøk på Riksarkivet. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det hadde kan hende vore det enklaste, om du i det heile finn at farsnamnet er med i kyrkjeboka på den tid. Derimot trur eg det er dei vi finn i 1815-tellinga som NE, AE, og LE, i 23-38B. I så fall er NE høkker og Borger - og dermed førd inn i Borgerboka. Den er diverre ikkje lagd ut for den perioden, men finst nok på SAB, etter det eg veit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Bjørn: Hva menes med Borgerboka? I min fortvilte leting for å få en løsning på dette så kom jeg over en ny oppdagelse. Jeg finner (rett avskrift fra gravlagde i Bergen 1816-1880); 64, 1511, 1827, Ane Regine Spahn, Enke, !!, 21-59, K, KK, men jeg finner også 25, 2706, 1825, Niels, Abels.Erichs., Bødkermester, 56 1:2 Aar, 21-59, M, KK. Her støter jeg igjen på Niels Abelsen navnet, samt at både Ane Regine og Niels Abels. Erichsen har samme bopel ved sin død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Borgerboka er oppteikninga over dei som hadde tatt borgerskap. I den skal det òg står kor dei var frå. Boka for den perioden dette gjeld er ikkje lagd ut på DA, men finst, m.a. på SAB.Elles har eg registrert det same som du når det gjeld døde. Det er truleg dei du jaktar på, men eg veit førebels ikkje anna enn det som stend der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.