Gå til innhold
Arkivverket

[#2748] Erik Loss i Bergen


Gjest O.S.
 Del

Recommended Posts

Erik Loss var ansatt som den første rektor ved Kathedralskolen i Beren i 1537. I likhet med veldig mange andre personer kan også jeg spore slektskap tilbake til Erik Loss, men her stopper også sporet.I Bygdebok for Samnanger s. 738 står det at "Lossætti er truleg komi frå Tyskland eller Nederlandi"I boken "Præste-Historie" av Albert Hatting står det at Erik Foss (feilskrift for Loss) var fra "Dannemark".Og i "Dansk Forfatterlexikon" står det at Erik Loss i div. andre bøker er forvekslet med den tyske forfatter og Teolog Lucas Lossius, og "bør derfor udgaa af Forfatterlexikonet".Er det noen som har kjennskap til kilder som har noe mer konkret å si om denne personens opphav ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Helge Johannesen

Hei og velkommen i klubben som søker etter Loss!I Bergen by's historie står det at Geble Pedersøn lot ansette *dansken* Erik Loss som første skolemester ved Latinskolen (Katedralskolen).I flere andre kilder har jeg sett både Holland og Danmark nevnt.Håpet å finne noe om Erik Loss i skriftene fra universitetet i København, men dessverre er skriftene fra denne perioden ødelagt i brann. (Se tidligere innlegg i dette fora).Det ble også opplyst at det henger et maleri av Erik Loss i en av kirkene i Sogn (Lavik?) Denne informasjonen stod i det gamle forumet, som vi ikke lenger har tilgang til.Håper du finner ut noe. Keep us posted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Helge: Takker for medlemskapet -- er vi mange i klubben?Det er et spor jeg lenge har tenkt å jobbe med, men det har blitt med tanken. Den Lucas Lossius som jeg i forrige innlegg viste henviste til fra "Dansk Forfatterlexikon" er å finne i "Allgemeine Deutsche Biographie" nr. 19, side 220.Dette er altså Lucas Lossius og er født i Tyskland i 1508. Det står videre at navnet hans er egentlig "Losse". Han var teolog og hadde videre et professorat ved universitetet i København.Når det gjelder stavemåten på etternavnet Lossius, så ser jeg ikke bort fra at dette kan være en "latinisering" av navntet. Lossius - Losse - Loss.Men dette er så avgjort ikke Erik Loss. Men kan han være fra samme familie - kanskje en bror ? Årstallet for fødselen kan være sammenfallende.Som sagt - bare en tanke jeg har hatt lyst å arbeide med. Ser også at vi har en deltaker fra Tyskland her. Kanskje denne personen kan bidra med kildeundersøkelser ?OS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Helge Johannesen

Hvis du forventer svar her, så oppgi nå fullt navn i det minste...Erik Loss har (minst) to sønner, Steffen og Lukas. Han har også (minst) en datter, som vi ikke vet navnet på.Nå er ikke jeg stødig i hvordan man kalte opp forfedre og onkler på den tiden, men det kan nå tyde på at den Lucas du nevner er i samme slekten. Det at denne L. Loss var prest, kan jo også være sammenfallende. Mange av Loss'ene i Norge var innen preste-yrket og skolevesenet, i den grad de skilte på de to yrkene den gangen.Når det gjelder "klubben vår", så er vi iallefall 4-5 stk, og sikkert flere som ikke har vært innom her.BjH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Wenche Blomberg

Er det noen som har kommet over opplysninger om gale personer (sinnsvake, rasende, ubendige e.l. betegnelser) fra 1500-1600-tallet, ut over det som finnes hos Beyer/Hofnagel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.