Gå til innhold
Arkivverket

[#2750] Anders Schioldals smug i Bergen


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Under begravede i Bergen fant jeg to personer som er ført med flg. adresser: "And. Schioldals smug" (1756) og "Schioldals smug" (1758).Er det noen med gode Bergens-kunnskaper som har støtt på dette smuget i andre kilder eller evt. en person med dette navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dei to du nemner er båe gravlagde i Nykjerka. Og det finst fleire adresser til gravlagde med tilsvarande nemning, t.d. Schioldals hus" osb. Eg vil difor tru dette huset/smuget låg ein eller annan stad på Nordnes. Men i Bergen var det mange brannar som heilt sikkert har utsletta både huset, smuget og minnet om denne And. Schioldal etter kvart. Eg finn ikkje And. Schioldal nemnd som levande eller død person i DA. Derimot finst det ein Lauritz Schioldal, ingeniørløytnant, tidleg på 1700-talet. Det kan like gjerne ha vore faren som sonen. I alle høve må And. Schioldal har vore så pass til kjend kar og hatt eit etter måten kjend hus når han både har gjeve namnet sitt til eit smug og når huset hans elles har vore nytta som "landemerke" når ein skulle fortelje kor andre budde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Ja, jeg har også funnet lignende adresser for en rekke personer i tiden mellom 1727 og 1758. I militærrullen fra 1727 er det endog en som oppgir at han bor "i Skioldals hage". Jeg har noen opplysninger som kan tyde på at denne Anders Schioldal hadde et vertshus. Det kan jo forklare hvorfor han var blitt et "landemerke". En evt. forbindelse til Lauritz Schioldal er nettopp det jeg prøver å finne. Jeg har funnet ut at denne Lauritz fikk seks barn som alle døde ganske små, men han kan jo ha hatt en sønn som vokste opp også. Navnet Schioldal kan vel kanskje knyttes til Skjoldal nær Nestun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Det kan i denne samanhengen vera verd å merka seg at det òg finst ein gard Skålddal (før òg skrive Skjolddal) i Arna i nov. Bergen kommune. Den ligg like søraust for Espeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Berre eit lite tips når du skal leite etter Lauritz Schioldal som far: Sett inn i fars Etternamn/Inneheld "lda". Då vil du òg få opp nokre tilfelle der det står eit -sen-namn først og Schioldal til slutt, så vidt eg kan hugse. Dessutan får du med alle variantar av namnet, dog ikkje det Ugulen nemner. Men du kan jo òg prøve Inneheld "dal" og andre ulike ord-delar. Lukke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg har søkt på den måten du foreslår både blant døpte og begravede og dessuten med "ldda" som søkeparameter. Resultatet er foreløpig datteren Anne Marie (1690-1692), sønnen Fredrik Johan (f.1690) og tre navnløse barn som døde tidlig, men altså ingen barn som vokste opp.Noen troverdige kilder sier for øvrig at ingeniørløytnant Lauritz (Lorentz) Schioldal opprinnelig var svensk. Navnet Schioldal kan han jo likevel ha fra Skjoldal ved Nestun eller fra Arna. Kanskje jeg burde lete etter flere barn i kirkebøkene eller andre kilder fra Fana eller Haus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Helene Breistein

Vedrørende Anders Schoildal.De opplysningene jeg har om han er : Anders Samsonsøn Schioldal, født i Nordfjord 1680-1690. Tok sannsynlig borgerskap i Bergen som øltapper. Drev vertshus, og var svært velstående.Derav stammer nok addressen. Giftet seg med Berthe Olsdatter f.1694 i Bergen. Hun døde 18 april 1780, han 17 juli 1761. Begge Bergen, nykirken. Det jeg vet om barn er at de fikk en datter Malene schioldal f.1728.som giftet seg med Jan von Erpecum. Han brukte opp formuen sin og svigermor måtte underholde familien. Det ble ringet med alle klokker da de ble begravet, noe som tyder på at de hadde mye penger. Med forbehold om evt. feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg finn at han tok borgerskap "vertshus med øltap" (under "Andre" Borgerskap i Bergen), likeeins at han fekk ein son i 1732, som døydde same året. Då kona døydde, budde ho i 1-63, det vil seie heilt ute på innsida av Nordnes i det som no er Nordnesgata. Men eg finn ikkje denne dottera fødd, berre vigd. Men det er sikkert rett likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

De opplysningen jeg har om denne Anders Schioldal, stemmer svært godt med de to siste innleggene, men jeg savner det avgjørende bevis for at Anders Samsonsen faktisk er identisk med Anders Schioldal. Hvor finnes det? Og hvordan vet du, Randi, at Anders var født 1680-90? Det høres jo svært rimelig ut når vi vet at han fikk borgerbrev som vertshusholder i 1732, men har du andre holdepunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Helene Breistein

Mine opplysninger stammer fra skriv om fam. Erpecum. Hvor dette er hentet fra kan jeg kanskje finne ut senere.Det jeg i hvertfall vet er sikkert er at Malene/Magdalene Andersdatter Schioldal f.1728 i 1757 giftet seg med Jan von Erpecum.De fikk fem barn i lag.I skiftet etter Anders Schioldal sto det at hans svigersønn Jan skulle overta hans faste - og løse eiendeler, mot at han tok seg av hans kone Berthe Olsdatter så lenge hun levde. Der var også nevnt at hans eneste barn var Magdalene.Disse opplysningene har min far fra år tilbake fått av annen slekt,kan kanskje spore opp kilden. Ellers var det fint å få vite hvor Schioldalfam.hadde bodd i Bergen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk til Randi for grundig redegjørelse og nye detaljer. Jeg vil kvittere med å fortelle at Anders og Berte trolig giftet seg i Fana krk. 24.06.1726 og ikke i selve Bergen slik du har notert. Se: Lenke ser ikke ut til at dåpen av datteren Malene (i 1728) finnes i Bergen. Vi kan vel kanskje regne med at hun ble døpt i Fana. Sønnen Samson ble imidlertid døpt i Nykirken (1732), så da var vel familien flyttet til Nordnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Helene Breistein

Takk for opplysningene, Knut. Har lurt på hvorfor de ikke fantest i arkivet for giftemål i Bergen.Så no kan jeg få de inn i slektsprogrammet mitt. Anders Schioldal er min 5. tippoldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.